Peste jumătate din apelurile la 112, în 2018, nu au fost de competenţa serviciului

Campania „Urgenţa este pentru Urgenţe”, care îşi propune să contribuie la educarea populaţiei din România cu privire la utilizarea raţională şi responsabilă a serviciilor medicale de urgenţă, a fost lansată duminică, informează AGERPRES.

Serviciul 112 a preluat 12.735.836 de apeluri în 2018, conform datelor STS, însă mai mult de jumătate dintre acestea nu reprezintă urgenţe de competenţa serviciului, ci solicitări de informaţii diverse, apeluri efectuate din greşeală, farse şi apeluri injurioase. Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, a precizat că aproximativ cinci milioane de cazuri medicale ajung pe an la Unităţile de Primiri Urgenţe.

„Apelurile nu sunt numai pe medical, sunt şi apelurile care vin pe Pompieri, apelurile care vin pe Poliţie. 112 preia toate apelurile, însă pe partea medicală, din aproximativ 2.700.000 de cazuri pe care le rezolvă ambulanţa, nu numai urgenţe, şi consultaţii şi transport, în jur de 1.200.000 ajung la UPU, pe an. La SMURD, cifra e mai mare care ajunge la UPU, pentru că acolo avem echipajele paramedicale care nu pot lua decizia de lăsa un bolnav acasă. (…) Ambulanţele, pe an, ajung în jur la două milioane de cazuri din cele 5 milioane, restul vin cu maşini particulare, pe picioarele lor, dar asta nu înseamnă că nu sunt urgenţe”, a declarat şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat.

Potrivi lui Arafat, campania „Urgenţa este pentru Urgenţe” este una de informare a populaţiei şi cuprinde două spoturi Tv şi două spoturi radio, subtitrate în limba maghiară şi germană, ce vor fi difuzate timp de un an. „Campania este de educare a populaţiei. (…) Campania este menită să conştientizeze populaţia care este rolul principal al Unităţii de Primiri Urgenţe, şi anume salvarea de vieţi şi celelalte urgenţe. (…) Această campanie (…) vrea să arate ce se întâmplă în spatele uşilor camerei de resuscitare şi a altor încăperi din UPU, unde medicii sunt ocupaţi în a salva vieţi, şi să înţeleagă că dacă ei aşteaptă pentru o febră de 38 sau pentru că tuşesc sau pentru că au o problemă acută, dar care nu le pune viaţa în pericol, motivul aşteptării este faptul că medicii sunt ocupaţi”, a spus Arafat.

Oficialul DSU a arătat că o problemă este legată de exagerarea simptomelor de către pacienţi, atenţionând că un telefon dat abuziv „poate ucide”. „Avem oameni care se aşteaptă, dacă au sunat şi au zis că au febră de 38 de grade C, maşina să fie cu girofar şi sirenă în 5 minute în faţa casei. Acest lucru este imposibil. Nici o ţară nu asigură, nici o ţară nu face acest lucru. (…) O parte din concetăţenii noştri se supără pe această aşteptare şi atunci s-a învăţat să exagereze din două motive: să vină ambulanţa mai repede şi ca să ajungă în UPU şi să treacă cu targa de la punctul de triaj direct în interior, pe lângă cei care aşteaptă. (…) Vrem să conştientizăm populaţia că un telefon abuziv poate ucide. (…) Urgenţa diferă din punctul de vedere al pacientului şi din punctul de vedere al medicului. Vrem ca pacientul să înţeleagă care este modul în care medicul vede urgenţa, pentru că avem urgenţă percepută şi urgenţă reală”, a spus şeful DSU.

El a amintit că, potrivit unui ordin publicat săptămâna trecută, timpul de aşteptare pentru cazurile de cod verde, albastru şi alb a fost prelungit. Pentru pacienţii de cod verde timpul de aşteptare a fost prelungit la 60 de minute, iar pentru cei de cod alb, la 240 de minute.

Articole din aceeasi categorie