Peste 58% din români merg la doctor numai cînd au probleme de sănătate, spun medicii clujeni

Mai mult de 58% din români nu merg la controale medicale anuale de rutină sau merg la doctor doar atunci cînd au probleme de sănătate, a afirmat medicul Ioan Mureşan, în cadrul unei conferinţe de presă cu tema „Importanţa informării medicale a publicului larg”, organizată la sediul Direcţiei de Sănătate Publică Cluj, de compania Houston NPA, specializată în campanii de comunicare.

„Programul naţional derulat în urmă cu patru ani şi apreciat de medici, prin care aproximativ 13 milioane de români s-au prezentat în unităţi sanitare pentru analize medicale gratuite, a contribuit la depistarea foarte multor cazuri de diabet, hepatită cronică, sau cu hipertensiune arterială. A fost un lucru bun, făcut pentru prima dată în România. Oamenii au nevoie de un imbold, de o împingere înainte. Începînd din 2012, Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) va plăti, suplimentar, partea care ţine de bilanţurile de sănătate. Trebuie ca orice pacient să vină la medic, în luna în care s-a născut, pentru o evaluare generală a stării de sănătate. CAS va deconta un set de analize”, a spus medicul Ioan Mureşan.

În opinia sa, în România ar trebui introdus un sistem asemănător celor din Elveţia şi Germania, unde, pacientul care nu şi-a făcut într-un an examenul de bilanţ al stării de sănătate, nu are dreptul la reţete compensate şi la analize. Pe de altă parte, medicul clujean a arătat că pe Internet sînt mii de trimiteri la probleme medicale, dar cel mai bine este ca pacientul să se ducă la doctor.

La rîndul său, preşedintele director general al CAS Cluj, Emilia Groza, a arătat că toţi asiguraţii au dreptul la asistenţa sanitară primară, dacă au calitatea de asigurat. Dacă nu o au, atunci pot beneficia numai de un pachet de urgenţă minimal.

„Nici un cetăţean român nu rămîne fără tratament, în caz de urgenţă. Pe de altă parte, fiecare dintre noi poate să îşi schimbe medicul de familie în cazul în care nu sîntem mulţumiţi de el, după o perioadă de şase luni. Şi medicul are dreptul să îi excludă pe pacienţi de pe lista lui cînd ei fac abstracţie de conduita medicală pe care trebuie să o urmeze şi de conduita civilizată”, a spus preşedintele CAS Cluj, adăugînd că majoritatea nemulţumirilor pacienţilor apar ca urmare a unei comunicări deficitare cu CAS.
Emilia Groza a arătat, totodată, că în acest an s-a pus mai acut în discuţie problema pachetului de bază în asigurările sociale de sănătate, precum şi ceea ce ar trebui să intre în domeniul asigurărilor private de sănătate.

Referindu-se la serviciile stomatologice de urgenţă, preşedintele CAS Cluj a afirmat că sub aspectul finanţării, asistenţa stomatologică „este Cenuşăreasa sistemului social de asigurări de sănătate”. Din această cauză, numărul de medici dentişti care au contracte cu CAS este în scădere. „Sumele pe care Casa le poate deconta în baza normelor contractului-cadru sînt foarte mici, ar ajunge doar pentru două proteze, şi atunci medicii nu mai sînt interesaţi de un astfel de contract”, a explicat preşedintele CAS.
În intervenţia sa, directoarea Direcţiei de Sănătate Publică Cluj, Dorina Duma, a subliniat că tocmai în contextul în care sîmbătă şi duminica, sau în sărbătorile legale, nu există un alt serviciu pentru o urgenţă stomatologică, au fost menţinute permanenţele de la secţia de Chirurgie Maxilo-Facială a Spitalului Clinic de Urgenţă. „Medicii dentişti privaţi nu au servicii de urgenţă”, a arătat directorul Dorina Duma.

Tema dezbătută în cadrul conferinţei de presă, precum şi eficientizarea colaborării dintre autorităţile locale, companiile din mediul privat şi reprezentanţii sistemului medical, pentru îmbunătăţirea accesibilităţii pacienţilor la servicii medicale de calitate vor constitui baza discuţiilor la ediţia „Safrina Cluj”, care va avea loc sîmbătă, 29 octombrie, la Hotelul Opera Plaza. Participarea publicului este gratuită.

Articole din aceeasi categorie