Pelerinajul Milostivirii în Polonia: Relicve ale Sfântului Ioan Paul al II-lea, oferite Epahiei Greco-Catolice de Cluj-Gherla

Episcopul eparhial de Cluj-Gherla, Preasfinţia Sa Florentin Crihălmeanu, împreună cu preoţii vicari şi cu consilierii eparhiali, au făcut, în perioada 4-7 octombrie, un pelerinaj în Polonia, sub semnul Anului Milostivirii în Biserica Catolică.

Scopul pelerinajului în Polonia al episcopului de Cluj-Gherla şi al membrilor Curiei eparhiale a fost de a relicve-ioan-paulrăspunde îndemnului Papei Francisc pentru Anul Milostivirii, precum şi cel de a cere, pentru cei de acasă şi pentru Eparhia de Cluj-Gherla, mijlocirea marilor Sfinţi ai Milostivirii, Sfânta Faustina Kowalska şi Sfântul Papă Ioan-Paul al II-lea, păşind pe urmele lor şi celebrând Sfinte Liturghii în sanctuarele lor, meditând cuvântul lui Dumnezeu în lumina spiritualităţii lor.

Anul Jubiliar al Milostivirii a fost convocat de Papa Francisc ca ocazie de a descoperi milostivirea lui Dumnezeu. Un An Sfânt, a spus Papa, pentru „a şti să primim numeroasele semne ale blândeţii pe care Dumnezeu o oferă lumii întregi… Un An Sfânt, ca să simţim puternică în noi bucuria de a fi fost regăsiţi de Isus, care, ca Bunul Păstor, a venit să ne caute pentru că eram rătăciţi. Un jubileu, pentru a simţi căldura iubirii Sale când ne ia pe umerii Săi ca să ne ducă din nou la casa Tatălui”.

În prima zi, marţi, 4 octombrie, pelerinii români s-au aflat în Cracovia. Aici au vizitat Sanctuarul Milostivirii Divine din Lagiewniki, unde au celebrat Sf. Liturghie şi au venerat moaştele Sf. Faustina Kowalska, denumită şi „Apostolul Milostivirii”, apoi au vizitat Sanctuarul Sf. Ioan Paul al II-lea, Castelul Wawel, Catedrala Sf. Maria şi au admirat frumuseţea centrului istoric al Cracoviei.

„Miercuri, 5 octombrie, am început ziua cu o rugăciune în capela mică a Mănăstirii Salvatorienilor, iar după micul dejun am plecat cu maşinile spre Częstochowa, pe un timp infernal. Am celebrat Sfânta Liturghie la ora 13:15, în Capela Sf. Pavel din cadrul Complexului mănăstiresc. Am făcut un timp de 30 de minute de adoraţie euharistică în Capela adoraţiei şi ne-am rugat la celebra icoană Madona Nera, atât de venerată de Sf. Papă Ioan Paul al II-lea. Am purtat în rugăciune pe toţi credincioşii noştri, preoţi, persoane consacrate şi laici, pe cei vii şi pe cei adormiţi, pe toţi cei care au fost încredinţaţi rugăciunilor noastre. După prânz ne-am îndreptat spre Parohia Świątniki Górne, unde am fost primiţi cu bucurie de parohul Grigore. (…) Am făcut un schimb de cadouri şi apoi, un moment de rugăciune şi mulţumire în biserica parohială” – a transmis PS Florentin.

În dimineaţa următoare, joi, 6 octombrie, ierarhul de Cluj-Gherla, împreună cu ceilalţi membri ai Curiei eparhiale, au fost primiţi în audienţă, la Curia Arhiepiscopală din Cracovia, de către Eminenţa Sa cardinalul Stanislav Dziwisz, arhiepiscop de Cracovia, cel care a fost secretar personal şi colaborator apropiat al Sfântului Papă Ioan Paul al II-lea, timp de aproape 40 de ani.

„La Curia Arhiepiscopală din Cracovia (…), cardinalul ne-a primit cu multă căldură, şi, cu toţii am fost de acord că întâlnirea cu Eminenţa Sa a fost un moment de har cu totul deosebit, în care, în blândeţea cuvintelor şi în tonalitatea vocii cardinalului Dziwisz, l-am simţit prezent pe Sfântul Ioan Paul al II-lea. (…) Eminenţa Sa ne-a vorbit cu multă admiraţie despre România, spunând că românii au fost cei care, în decursul istoriei, i-au adăpostit pe polonezi în momente de restrişte şi din acest motiv există o legătură între poporul român şi cel polonez. Având în vedere că suntem dintr-o Biserică de rit oriental, în discuţiile ce au urmat Eminenţa Sa a abordat şi câteva probleme ecumenice, şi, în acest context ne-a făcut câteva dezvăluiri frumoase şi onorante pentru Biserica noastră. În primul rând ne-a spus că Sfântul Ioan Paul al II-lea ţinea foarte mult la Bisericile Orientale şi, de multe ori, din acest motiv, avea de luptat chiar cu persoane din Curia Romană. Pentru a ilustra această afirmaţie, şi-a reamintit cum, atunci când unul dintre interlocutorii săi i-a cerut să fie mai tranşant cu Bisericile Catolice Orientale, Papa Ioan Paul al II-lea a oferit un răspuns foarte edificator, spunând: «Trebuie să fim fideli faţă de aceste Biserici, cel puţin la fel de fideli cum au fost şi ei fideli Scaunului Romei», referindu-se la episcopii martiri şi la mărturisitorii credinţei. De asemenea, ne-a revelat o altă discuţie avută de Suveranul Pontif Ioan Paul al II-lea cu un înalt prelat al Bisericii Ortodoxe dintr-o ţară din Est, în care acela i-ar fi spus: «Voi, latinii, luaţi-vă romano-catolicii să fie ai voştri şi nouă daţi-ne credincioşii orientali, să fie ai noştri!». La această propunere, Papa Ioan Paul al II-lea a răspuns: «Nu pot face aşa ceva, pentru că nu pot trece peste conştiinţa oamenilor. Este vorba despre persoane care au o libertate în a-şi manifesta credinţa şi eu nu pot trece peste libertatea lor şi nu pot anula conştiinţa lor», reflectând astfel respectul pe care îl avea faţă de Bisericile Catolice Orientale. (…) Înainte de a ne despărţi, am adresat Eminenţei Sale o rugăminte: l-am întrebat dacă ne-ar putea face marele har de a ne oferi Relicve ale Sfântului Ioan Paul al II-lea. Ascultând solicitarea noastră, s-a gândit puţin şi apoi ne-a spus: «Sigur, vă pot oferi, cu multă bucurie!». A ieşit din încăpere şi, după câteva minute, ne-a invitat în capela complexului Curiei Arhiepiscopale. Am intrat cu toţii şi Eminenţa Sa ne-a spus: «În această capelă a fost hirotonit Sfântul Ioan Paul al II-lea preot (la data de 1 noiembrie 1946), aici se ruga ore întregi, de multe ori se ruga întins pe pardoseală. Aici, pe măsuţa de lângă altar îşi scria predicile sau mesajele pastorale, în prezenţa Sfântului Sacrament». În timp ce ne aflam în această capelă, a venit secretarul şi ne-a adus o mostranţă cu o mică statuetă a Sfântului Ioan Paul al II-lea, care deasupra ei avea o cruce, iar în centrul acestei cruci erau Relicvele Sfântului Ioan Paul al II-lea şi un atestat pe care l-am primit, de asemenea, referitor la aceste relicve. Ne-am bucurat cu toţii foarte mult de acest mare dar pe care ni l-a făcut (…)” – a transmis PS Florentin.

Prin această preţioasă relicvă, marele Papă Ioan Paul al II-lea, acum sfânt mijlocitor în faţa Tronului Ceresc, se întoarce în mod spiritual, pentru a rămâne şi a binecuvânta România, Biserica Greco-Catolică Română Unită cu Roma şi, în mod particular, Eparhia de Cluj-Gherla.