Patriarhul Daniel: În România, dictonul „cine are carte are parte” nu mai este valabil; acum, „cine are carte pleacă departe”, adică în străinătate

În contextul rezultatelor deosebit de slabe înregistrate la examenul de bacalaureat din ultimii doi ani, cu o medie de promovabilitate de sub 50%, este necesară o analiză sinceră şi lucidă a sistemului de învăţămînt din ţara noastră – consideră patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Daniel.

În mesajul  adresat elevilor, părinţilor şi profesorilor, cu ocazia începerii anului şcolar 2012-2013, patriarhul Daniel atenţionează că, deşi educaţia este „forma cea mai înaltă în lucrarea de modelare şi formare a caracterului şi personalităţii copiilor şi tinerilor” şi ar trebuie să fie, din acest motiv, „prioritatea fundamentală a oricărei societăţi care doreşte progresul spiritual şi bunăstarea materială a poporului”, în România acumularea de valori intelectuale este tot mai mult înlocuită de acumularea de bunuri materiale.

„Cauzele eşecului din şcoala românească sînt multiple, iar unele dintre acestea au fost şi vor mai fi analizate de specialiştii din diverse instituţii abilitate, în special inconsecvenţa şi instabilitatea sistemului educaţional. La acestea se mai adaugă şi criza spirituală şi morală din societatea românească. Lipsa de valori perene, de repere credibile şi de motivaţii solide din societatea şi şcoala românească a atins cote alarmante. Se pare că acumularea de valori intelectuale este tot mai mult înlocuită cu acumularea de bunuri materiale, încît astăzi nu mai valorează mult o cultură aleasă, ci doar o avere frumoasă. Iar dictonul «cine are carte are parte» nu mai este valabil, deoarece oamenii bine pregătiţi sînt prea puţin plătiţi. Prin urmare, acum «cine are carte pleacă departe», adică în străinătate” – arată, în mesajul său, PF Daniel.

Patriarhul BOR este de părere că, pentru a opri această degradare spirituală şi socială „sînt imperativ necesare măsuri legislative şi sociale, dar şi o înnoire spirituală a mentalităţii şi o cultură a valorilor morale”.

„Educaţia religioasă în familie şi în şcoală presupune cooperarea Bisericii cu aceste două instituţii majore ale poporului nostru. Întrucît în societatea de azi actul educaţional este tot mai mult afectat de secularism sau indiferenţă spirituală, superficialitate şi lipsă de motivaţie sau de entuziasm pentru cunoaştere, este necesar ca, şi prin intermediul educaţiei religioase, elevii să fie îndemnaţi să urmeze pilda multor personalităţi româneşti care prin cultura, erudiţia şi profesionalismul lor au devenit renumiţi în ţară şi în străinătate, deşi proveneau adesea din familii modeste. Deoarece predarea religiei în şcoală este un act misionar creştin, cu profunde conotaţii educaţionale şi spirituale, educaţia religioasă trebuie să promoveze cultivarea talentelor şi a valorilor intelectuale, respectul faţă de părinţi, profesori şi colegi, precum şi iubirea de ţară şi de neam” – arată patriarhul.

În acelaşi mesaj, PF Daniel îndeamnă pe toţi slujitorii Bisericii să promoveze o intensă cooperare cu familiile şi şcolile din parohii în actul educaţional, „sub semnul unei responsabilităţi comune sporite pentru binele ţării noastre”. Totodată, atenţionează patriarhul, eforturile comune trebuie concentrate spre o educaţie „bazată pe valorile creştine şi democratice europene: credinţă şi cultură, speranţă şi iubire, libertate şi responsabilitate, egalitate în faţa legii şi solidaritate în faţa suferinţei”.

„Ne rugăm bunului Dumnezeu ca la începutul noului an şcolar să binecuvinteze pe elevi, profesori, preoţi şi părinţi, dar şi pe toţi cei care, într-un fel sau altul, sînt angajaţi cu multă dăruire în actul educaţional şi de formare spirituală!” – se spune în mesajul adresat de patriarhul Bisericii Ortodoxe Române elevilor, părinţilor şi profesorilor, cu ocazia începerii anului şcolar 2012-2013.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie