Patriarhul Daniel: Familia, Biserica şi Şcoala au responsabilitatea de a spori comunicarea în vederea educării şi formării copiilor

Familia, Biserica şi Şcoala, ca factori educaţionali decisivi, au responsabilitatea de-a spori cooperarea în vederea educării şi formării copiilor şi a tinerilor pentru o viaţă armonioasă în familie şi în societate, dar şi pentru a deveni cetăţeni ai patriei cereşti, adică ai Împărăţiei cerurilor – afirmă patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Preafericitul Părinte Daniel, în mesajul adresat elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice, la începutul noului an şcolar.

„Întrucît bazele educaţiei se pun în familie, este esenţial ca părinţii, bunicii şi rudele elevilor să Patriarhul-Daniel-161conştientizeze rolul major pe care îl au în formarea personalităţii acestora şi mai precis în formarea caracterelor, în promovarea valorilor perene sau permanente şi în protejarea copiilor de anturajele nocive şi de unele influenţe negative ale internetului. Dacă bazele educaţiei se pun în familie, şcoala are rolul de a continua actul educativ, atît prin oferirea unui bagaj informaţional riguros, cît mai ales prin formarea personalităţii depline a elevului, dornic să participe la viaţa comunităţii prin calităţi reale şi spirit creator, deoarece informarea, fără o formare spirituală a omului, nu dezvoltă persoana ca fiinţă comunională şi relaţională. Aşadar, educaţia integrală în adevăratul sens al cuvîntului presupune şi o formare în spiritul comuniunii, inclusiv conştientizarea apartenenţei la o comunitate de oameni meniţi să se dezvolte, să lucreze şi să progreseze împreună în demnitate şi creativitate” – arată patriarhul.

În acelaşi mesaj, PF Daniel subliniază că respectul de sine şi respectul faţă de ceilalţi reprezintă „valori fără de care o societate nu se poate dezvolta în mod armonios”. „Părinţii şi profesorii trebuie să valorifice talanţii fiecărui copil, să îl înveţe că este capabil şi valoros ca persoană unică şi irepetabilă creată după chipul lui Dumnezeu. Fiecare elev trebuie încurajat să îşi pună în valoare darul său unic primit de la Dumnezeu, dar să şi respecte darurile sau talentele celor din jurul său. De asemenea, buna cuviinţă şi respectul faţă de părinţii care l-au crescut şi faţă de educatori, învăţători şi profesori trebuie cultivate, nu ca o obligaţie, ci ca pe o lumină a sufletului frumos, ca o recunoştinţă faţă de cei care îşi dedică întreaga viaţă creşterii, educării şi formării copiilor şi tinerilor” – subliniază patriarhul BOR.

De asemeni, spune PF Daniel, „Biserica, prin rolul ei educaţional şi călăuzitor de veacuri, doreşte să vină în întîmpinarea nevoilor societăţii, constituindu-se într-un reper spiritual şi un sprijin moral atît în vremuri bune, cît şi în situaţii de criză”. „Amalgamul de stimuli, de evenimente, de false valori promovate adesea ca modă a zilei pot dezorienta familiile, dar şi şcoala. De aceea, rolul Bisericii este acela de a promova valorile permanente şi reperele autentice verificate în timp îndelungat. Astăzi, într-o lume confuză, Biserica este chemată să ofere o lumină spirituală asupra problemelor majore ale societăţii” – arată patriarhul.

În acelaşi mesaj, patriarhul aminteşte că anul 2015, declarat de Sfîntul Sinod al BOR drept „Anul comemorativ al Sfîntului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii”, este „un prilej pentru a pune din nou accent pe valenţele creştine ale pedagogiei”. „Cuvintele Sfîntului Ioan Gură de Aur privind educaţia copiilor sînt şi vor fi mereu actuale, pentru că, deşi vremurile se schimbă, firea omului, cu slăbiciunile, dar şi calităţile sale, rămîne aceeaşi. (…) Ne rugăm lui Dumnezeu să ne dăruiască tuturor «Înţelepciunea care stă aproape de scaunul Său» şi să ne ajute să insuflăm elevilor doritori şi iubitori de cunoaştere bucuria de-a învăţa, dar şi bucuria de a deveni, printr-o educaţie sănătoasă, oameni demni şi oneşti, harnici şi darnici, în această viaţă pămîntească şi cetăţeni luminaţi ai Împărăţiei cerurilor” – se mai arată în mesajul patriarhului Daniel, adresat elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice, la începutul noului an şcolar.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie