Inițiativa 2035 Fără Tutun: Scoateți tutunul din fața, din mintea și din viitorul fiecărui copil al României

Peste 350 de organizații nonguvernamentale membre ale Inițiativei 2035 – Prima Generație Fără Tutun a României, dar și numeroase persoane fizice solicită autorităților statului, printr-o Scrisoare deschisă, adoptarea de urgență a modificărilor legislative care să îndepărteze orice surse de publicitate și promovare pentru produsele din tutun, apreciind că „avem obligația de a crea un mediu social care să favorizeze opțiunea copiilor și adolescenților de a rămâne nefumători, fiind recunoscut faptul că adolescenții sunt mult mai receptivi la publicitate decât adulții”.

 „Consumul de tutun reprezintă principala cauză prevenibilă a bolilor cronice netransmisibile. Descurajarea debutului consumului acestor produse conduce la reducerea, atât pe termen scurt, cât mai ales pe termen mediu și lung, a numărului de fumători” – arată semnatarii Scrisorii deschise

Potrivit acestora, „în România copiii fumează curent în procent mult mai mare comparativ cu alte țări europene, situând țara noastră pe locul 4, respectiv 7 în topul adolescenților de 13 ani, respectiv 15 ani, care fumează săptămânal. Numărul adolescenților de 15-16 ani care au fumat în ultima lună plasează România pe locul 5 între țările europene, procentul fumătorilor foarte tineri fiind de 5 ori mai mare față de cel din SUA (6%)”. Semnatarii documentului sunt de părere că rezultatele anchetelor epidemiologice indică „o situație alarmantă în ceea ce privește consumul de tutun în rândul copiilor și adolescenților din România” și impun adoptarea de urgență a unor măsuri care să accelereze scăderea numărului de tineri care încearcă și ulterior continuă consumul produselor din tutun.

„Se estimează că 11,2% dintre copiii şcolarizaţi, cu vârsta între 13 şi 15 ani, fumează constant, ceea ce înseamnă că aproximativ 70.000 de copii din această categorie de vârstă au şanse mari de a deveni în curând fumători zilnici. În România, 34% dintre copiii cu vârsta între 13 și 15 ani, adică 223.200 de copii, afirmă că au fumat cel puțin o dată în viață, iar la 15-16 ani, deja mai mult de jumătate (51,7%) încercaseră un produs din tutun. 15%, respectiv 11,2% dintre cei cu vârsta între 13-15 ani afirmă că au «testat» prima țigară la 7 ani, respectiv la 8-9 ani.  Urmarea interacțiunii precoce cu produsele din tutun este că mulți adolescenți fumează curent la 15 ani: 20% dintre băieți și 17% dintre fete deja consumă tutun cel puțin o dată pe săptămână. Pe măsură ce vârsta crește, un număr tot mai mare de adolescenți fumează din ce în ce mai frecvent, astfel că 31%, respectiv 30% dintre băieții și fetele de 15-16 ani afirmă că au fumat în ultima lună” – arată semnatarii documentului.

În opinia acestora, expunerea minorilor la publicitate și acțiuni de promovare a produselor din tutun este foarte mare. Pe de altă parte, „una din cele mai importante cauze ale consumului ridicat în rândul copiilor este gradul de atractivitate a pachetelor de ţigări la locul de vânzare (casete luminoase, panouri atrăgătoare, mascarea avertismentelor de sănătate cu cartoane frumos colorate). „Deşi este în vigoare în România de mai mult de 14 ani, interzicerea vânzării de tutun către minori este una din cele mai puţin respectate prevederi. (…) În 2013, 72,3% dintre copiii cu vârsta între 13 şi 15 ani (476.828 de copii) care au declarat că fumează în mod curent şi-au cumpărat ţigările în mod legal, de la magazin ori chioşc. 74,4% dintre ei (489.854 de copii) au afirmat că nu au fost refuzaţi de vânzători din cauza vârstei. Mai mult, continuă să existe adulţi care oferă ţigări sau facilitează obţinerea de către minori a produselor din tutun: aproape un sfert (21,9%) din copiii cu vârsta între 13 şi 15 ani au afirmat că au primit ţigările de la o altă persoană decât un vânzător” – mai arată semnatarii documentului.

Cele peste 350 de organizații nonguvernamentale, medicale, academice, de protejare a drepturilor tinerilor și copiilor solicită Parlamentului și Guvernului României adoptarea de urgență a modificărilor legislative care să îndepărteze orice surse de publicitate și promovare, directă și indirectă, pentru produsele din tutun. „Accesul facil al minorilor la produsele din tutun, în ciuda interdicției de vânzare și de distribuire gratuită a acestora, expunerea semnificativă la acțiuni de promovare și publicitate în spații pe care le frecventează uzual, apariția unor noi produse din tutun care exploatează în mod înșelător viduri de reglementare, dar și prezentarea produselor din tutun în vecinătatea unor bunuri și alimente consumate frecvent de copii sunt modalități prin care este facilitată și încurajată «testarea» primelor produse din tutun, urmând consumul curent, odată cu instalarea dependenței de nicotină. Astfel, nu sunt asigurate drepturile copiilor și tinerilor prevăzute la articolele 17 (protecția față de orice mijloc de comunicare în masă care le poate fi dăunător), 19 (protecția față de orice formă de vătămare), 24 (dreptul la cea mai bună stare de sănătate), 33 (protecția față de efectele oricărei forme de drog) și 36 (protecția față de orice formă de exploatare) din Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Copilului” – susțin semnatarii documentului.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie