Campanie: „Stop Autism Virtual”

Asociaţia pentru Sănătate Mintală a Copilului şi Fundaţia Copii în Dificultate – România au lansat campania „Stop Autism Virtual”, care are ca scop conştientizarea populaţiei cu privire la impactul consumului de mediu virtual (TV, tabletă, mobil) asupra copiilor cu vârste cuprinse între 0 şi 3 ani, informează AGERPRES.

Campania urmăreşte reducerea numărului de copii cu diagnostic de întârziere în dezvoltarea psihomotrică, întârziere în apariţia şi dezvoltarea limbajului, tulburare de opoziţie şi/sau comportament şi, mai grav, de ADHD sau chiar de autism, cauzate de vizionarea excesivă (peste 4 – 5 ore/zi) a programelor TV sau a altor forme de realitate virtuală (mobil, tabletă, calculator), în perioada de vârstă 0 – 3 ani.

„La peste 90% dintre cazurile de copii cu vârste cuprinse între 2 – 3 ani, diagnosticaţi de medicii neuropsihiatri cu tulburări din spectrul autist, majoritatea specialiştilor din domeniul autismului asociază ca şi factor declanşator al acestor tulburări vizionarea excesivă a programelor TV sau a altor forme de realitate virtuală. Este vorba în special de cazurile în care vizionarea TV reprezintă în medie peste 5 ore/zi şi în unele situaţii chiar peste 10 ore/zi, la copiii cu vârsta cuprinsă între 0 – 2 ani. Dacă aparent 5 ore pe zi de vizionare ar trebui «să nu fie» un fapt îngrijorător, în cazul copiilor, şi mai ales al copiilor mici, de 0 – 2 ani, consumul TV este foarte dăunător, ajungându-se în marea majoritate a cazurilor în care cei mici au fost lăsaţi în medie peste 5 ore/zi în faţa mediilor virtuale, la diagnostice de întârziere în dezvoltarea psiho-motrică, întârziere în apariţia şi dezvoltarea limbajului, tulburare de opoziţie şi/sau comportament, şi, mai grav, de ADHD sau chiar de autism”, a declarat, cu prilejul lansării campaniei, coordonatorul Fundaţiei Copii în Dificultate – Centrul pentru copii cu autism, Marius Teodor Zamfir.

Potrivit acestuia, simptomele „autismului virtual” sunt identice cu cele ale autismului clasic. „L-am numit autism pentru că are simptomele specifice copiilor cu autism. Simptome perfect identice. Este aproape imposibil să faci diagnosticul diferenţial în momentul acela, dacă are sau nu are autism virtual sau autism clasic, pentru că simptomele sunt perfect la fel. Simptomele autismului sunt lipsa reciprocităţii sociale, lipsa contactului vizual, lipsa dezvoltării limbajului, lipsa jocului şi mai ales a jocului social, de rol, în care copilul se preface că este ceva sau că face ceva, şi jocurile stereotipe şi repetitive”, a afirmat psihologul.

El a arătat că în 90% dintre cazurile sale părinţii copiilor spun că micuţii se uită la televizor 4 – 5 ore pe zi. „Acesta este un fenomen de care eu mă lovesc în peste 90% din cazurile noi. Aproape că nu am mai întâlnit părinte – în momentul în care mă sună că are o problemă cu copilul, prima întrebare este cât a stat copilul în mediul virtual în perioada 0 – 2 ani. La peste 90% din cazuri părinţii îmi spun peste 4 – 5 ore. Televizorul poate fi factor declanşator sau factor agravant. Diferenţa dintre autism clasic şi cel virtual este că acolo vorbim despre o distrugere şi o nedezvoltare neurologică cauzată de factori biologici. În general, distrugerea este ireversibilă, pe când în cazul acesta este vorba despre nestimulare, nedezvoltare corespunzătoare şi a ariilor neuronale. De aceasta copilul se reface repede”, a explicat Zamfir.

Articole din aceeasi categorie