Arhiepiscopul Irineu: Dialogul intercreştin nu înseamnă un compromis în materie de credinţă

Dialogul intercreştin nu înseamnă un compromis în materie de credinţă, ci o mărturie a Ortodoxiei, întemeiată pe mesajul evanghelic “vino şi vezi”, a apreciat arhiepiscopul de Alba Iulia, Irineu, care a participat recent la Sfîntul şi Marele Sinod Pan – Ortodox desfăşurat în Insula Creta.

Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES, o problemă care “a necesitat multe dezbateri” în cadrul Irineu-5Sinodului a fost cea cu privire la relaţiile Bisericii Ortodoxe cu alte Biserici şi confesiuni creştine.

“S-a subliniat marea importanţă a dialogului cu creştinii eterodocşi, dialog prin care restul lumii creştine devine mai familiar cu Ortodoxia şi cu autenticitatea comorilor ei spirituale. Într-adevăr, prin dialogul intercreştin, Ortodoxia are oportunitatea de a-şi arăta respectul pentru învăţătura Sfinţilor Părinţi şi de a da mărturie credibilă despre tradiţia adevărată a Bisericii Una, Sfîntă, Sobornicească şi Apostolică. Acest dialog, deci, nu înseamnă un compromis în materie de credinţă, ci o mărturie a Ortodoxiei, întemeiată pe mesajul evanghelic “Vino şi vezi” (In. 1, 46), adică îi cheamă pe cei separaţi de ea să vină şi să se convingă de splendoarea şi integritatea adevărului credinţei ortodoxe”, a afirmat, potrivit sursei citate, arhiepiscopul Irineu.

Înaltul ierarh ortodox a făcut o trecere în revistă a subiectelor discutate şi dezbătute de cei aproximativ 180 de ierarhi prezenţi la evenimentul din Insula Creta.

“Mai întîi au fost reliefate demnitatea şi măreţia persoanei umane care trebuie să se bucure de libertate, pace şi dreptate. În calitatea sa de chip al lui Dumnezeu, omul are o imensă responsabilitate, fiind dator să preţuiască darul sacru al vieţii şi să valorifice talanţii, în acord cu voia lui Dumnezeu. Concepţia ortodoxă despre om se opune, atît apoteozei arogante a individului şi drepturilor sale, cît şi înjosirii umilitoare a persoanei umane în interiorul vastelor structuri contemporane ale economiei, societăţii, politicii şi comunicării”, a menţionat arhiepiscopul.

Un alt subiect de pe agenda Sfîntului Sinod a fost cel despre familia creştină.

“Biserica se opune unirii între persoanele de acelaşi sex, şi oricărei forme de coabitare în afara Tainei Căsătoriei, fiind îngrijorată de plaga avorturilor şi a divorţurilor. De aceea, e chemată să-i acorde o pastoraţie specială în acest sens, pentru a cultiva fidelitatea faţă de sfinţenia familiei, numită de către Sfîntul Ioan Gură de Aur “Biserica mică”. Această pastoraţie cuprinde şi grija iubitoare a Bisericii pentru copii şi pentru tineri, în sensul de a-i determina pe aceştia să participe activ la viaţa eclezială, printr-o trăire în duhul Evangheliei lui Hristos”, a precizat arhiepiscopul Irineu.

De o abordare specială s-a bucurat, potrivit acestuia, instituţia postului creştin, arătîndu-se că el este adevărat şi eficient atunci cînd e însoţit de pocăinţă, de fapte de milostenie şi, mai ales, de înfrînarea patimilor înrobitoare.

“Cei care, din raţiuni binecuvîntate, nu pot respecta strict rînduiala postului, trebuie trataţi cu înţelegere şi iubire. Vorbindu-se despre criza ecologică pricinuită de lăcomie, avariţie şi egoism, s-a recomandat ascetismul ca antidot al consumismului, precum şi responsabilitatea de a transmite generaţiilor viitoare un mediu natural viabil. Discutîndu-se despre dezvoltarea ştiinţei şi tehnologiei, prin care viaţa umană se schimbă radical, s-a precizat că cercetarea ştiinţifică trebuie să ţină seama de principiile creştine, încît să nu fie compromise demnitatea omului şi destinaţia sa divină”, a arătat înaltul ierarh ortodox.

Deciziile panortodoxe sinodale trebuie să fie încorporate în viaţa Bisericilor Ortodoxe locale şi făcute publice, pentru a aduce rod în slujirea pastorală şi în activitatea multifelurită a Bisericii în lumea actuală, a mai menţionat arhiepiscopul Irineu. Acesta a conchis că procesul aplicării şi acceptării hotărîrilor Sfîntului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe constituie o expresie esenţială a recunoaşterii identităţii ei sinodale.

Articole din aceeasi categorie