Un nou succes pentru roboticienii din Dej

Sfârșitul săptămânii trecute a adus, pentru al treilea an consecutiv, rezultate în palmaresul echipei de robotică „Vectron” a Colegiului Național „Andrei Mureșanu” (CNAM) Dej, la Regionala de Robotică desfășurată la Cluj-Napoca. Premiul Think Award 3rd place obținut de liceenii dejeni aduce reconfirmarea necesară după sutele de ore de muncă și o încurajare pentru etapa dificilă care urmează în vederea participării la concursul de robotică First Tech Challenge România, București, 21-24 martie 2019. Echipele câștigătoare merg mai departe, la Campionatul Global de Robotică, din America.

Competiția First Tech Challenge România își are originile în America și se află la a treia ediție în România, fiind cel mai mare concurs de robotică din țară, cu 151 de echipe de liceu participante, din mai mult de 100 de orașe ale țării. Din județul Cluj, anul acesta s-au înscris șapte echipe, singura din afara municipiului Cluj-Napoca fiind „Vectron”, a CNAM Dej. Scopul principal al concursului este de a oferi liceenilor suport educațional pentru a-și exersa și perfecționa abilitățile și cunoștințele în informatică, tehnologie, inginerie și matematică.

Potrivit declarației directorului CNAM Dej, prof. Emilia Mureșan, atelierul de robotică, situat la parterul clădirii principale, este pe tot parcursul anului școlar un nucleu de efervescență creativă, în care se reunesc experții în programare, responsabilii cu asamblarea robotului sau design 3D, până la responsabili pentru activități media și promovarea echipei. Elevii construiesc un robot care este capabil să funcționeze în mod autonom și în modul pilotat. În modul autonom, robotul îndeplinește sarcinile din joc și se orientează pe terenul de joc pe baza unor senzori și a unor instrucțiuni pre-programate. În modul pilotat, robotul este condus de pe marginea terenului de o echipă de formată din doi piloți, care pilotează robotul cu ajutorul a două gamepad-uri, și un antrenor, care dă indicații piloților. Unul din piloți este responsabil de deplasarea robotului pe suprafața de joc, iar al doilea pilot acționează mecanismele robotului.

Elevii lucrează în fiecare zi la construirea robotului, încearcă diferite mecanisme, construiesc, reconstruiesc, îmbunătățesc, astfel încât robotul lor să fie cât mai eficient. Ei sunt sprijiniți de conducerea colegiului – d-na director Emilia Mureșan, mentor nontehnic – și mentorați de profesorii de informatică,  prof. Gelu Tomșa și director adjunct prof. Adrian Pintea. Prof. Ana Man coordonează scrierea caietului inginerului și asigură managementul echipei, dar și coerența dintre departamentele tehnic și nontehnic.

„Implicarea în acest proiect le asigură elevilor dezvoltarea abilităților tehnice și de comunicare, de lucru în echipă. Totodată, își formează și exersează abilități noi, cum sunt gândirea critică și creativitatea. Elevii sunt provocați să găsească soluții practice unor probleme concrete și să aplice creativ cunoștințele acumulate la matematică, fizică informatică, într-un mediu de învățare atractiv și eficient. Pasionații de robotică, tehnologie și programare au găsit astfel un loc comun unde pot să comunice și să învețe alături de alți colegi și mentori” – precizează directorul școlii, d-na Emilia Mureșan.

În cadrul echipei există mai multe roluri, atât tehnice, cât și non-tehnice. Rolurile tehnice presupun: proiectarea și construirea șasiului robotului și a mecanismelor necesare, programarea funcționării robotului în limbajul Java, pilotarea robotului cu ajutorul unui gamepad conectat la un telefon mobil. Pe lângă aceste roluri tehnice, o parte a echipei se ocupă și de web design și actualizarea paginii de facebook, documentarea activităților efectuate, prin folosirea unui jurnal al echipei, promovarea echipei prin realizare unor obiecte promoționale, scrierea unor articole în revista colegiului și în presa online. Modelul educațional folosit este cunoscut sub numele de STEM – Științe, Tehnologie, Inginerie, Matematică -, model care presupune o abordare pluridisciplinară a învățării bazată pe descoperire, creativitate și rezolvarea de probleme.

Promovarea echipei „Vectron” este realizată prin paginile de Facebook https://www.facebook.com/teamvectron/ și Instagram, cu adresa teamvectron, administrate de responsabilii media. De asemenea, pagina facebook a colegiului este o interfață a rezultatelor și acțiunii echipei.

Articole din aceeasi categorie