Serviciile destinate copiilor cu vîrsta sub 3 ani rămîn în continuare sever subdimensionate

Educaţia şi îngrijirea pentru copilăria timpurie continuă să reprezinte un domeniu problematic pentru România, arată datele culese în cadrul programului „Centre Educaţionale Integrate pentru Grupuri Vulnerabile”, dezvoltat de Salvaţi Copiii România, informează AGERPRES.

Potrivit organizaţiei, dacă rata de participare la educaţia preşcolară a crescut de la 86% la 90% într-un singur an – în anul şcolar 2012 – 2013, ca efect al introducerii clasei pregătitoare, serviciile destinate copiilor cu vîrsta sub 3 ani rămîn în continuare sever subdimensionate. Astfel, doar 15% dintre copii beneficiază de astfel de servicii, mult sub ţinta de 33% indicată de Obiectivele de la Barcelona (3).

Un alt grup vulnerabil îl reprezintă copiii romi, deoarece doar 42% dintre ei, cu vîrste cuprinse între 6 şi 15 ani, au mers la grădiniţă, în comparaţie cu 87% dintre copiii de alte etnii şi care trăiesc în acelaşi mediu. Procentul copiilor care ar trebui să urmeze cursurile învăţămîntului obligatoriu, dar care nu merg la şcoală, este de 22% în cazul copiilor romi, faţă de 6% în cazul copiilor de alte etnii .

Rata de părăsire timpurie a şcolii este, în România, de 18,1%, mult peste ţinta de 10% indicată de Strategia Europa 2020, în timp ce media la nivelul UE este de 11,1%. De asemenea, în România, exploatarea copilului prin muncă este o realitate, multe familii, atît din mediul urban, cît şi din mediul rural fiind nevoite să îşi implice copiii în muncă.

Între exploatarea prin muncă a copiilor şi abandonul şcolar există o legătură strînsă – copiii lipsesc de la şcoală, o abandonează sau nu mai sînt înscrişi în sistemul educaţional, pentru a munci. Într-un singur an şcolar (2012 – 2013), aproximativ 24.400 de copii au abandonat învăţămîntul primar şi gimnazial.

Articole din aceeasi categorie