Salvați Copiii: O parte semnificativă a celor cu vârsta educației preșcolare, înscriși formal la grădiniță

Procentul copiilor cu vârsta între 3-5 ani înscriși în învățământul preșcolar a fost de 81,9%, pentru anul școlar 2017-2018, cu o diferență de peste 10 puncte procentuale între mediul rural și urban, dar îngrijorătoare este discrepanța dintre rata oficială de înscriere și procentul copiilor care participă efectiv la acest nivel esențial al educației – doar 59,8% pentru anul 2017 – informează Organizația Salvați Copiii, care citează datele EU-SILC.

În opinia reprezentanților organizației, această discrepanță arată că o parte semnificativă dintre copiii cu vârsta educației preșcolare (3-5 ani) sunt înscriși în mod formal la grădiniță, dar nu o frecventează și nu dobândesc cunoștințele și abilitățile fără de care integrarea în școală este foarte dificilă.

„Echitatea în educație, decalajul dintre mediul rural și urban și incluziunea școlară a copiilor romi rămân vulnerabilități ale României. Comisia Europeană amintește că România a adoptat, în 2016, un pachet legislativ anti-segregare, care privește deopotrivă incluziunea egală a copiilor romi, precum și a celor cu dizabilități și a celor proveniți din medii sociale defavorizate, inclusiv mediul rural. Astfel, copiii romi sunt într-un risc crescut de a fi lăsați în afara sistemului educațional, iar procentul mic al celor care frecventează grădinița este îngrijorător: 38% (FRA 2016). Mai mult, datele Comisiei Europene  arată că rata de părăsire timpurie a școlii, pentru anul 2017, a fost de 18,1% la nivel național, ea ajungând la 77%, raportat la copii romi” – arată reprezentanții organizației.

Și în acest an, Salvați Copiii deschide „ușa grădiniței estivale” pentru 600 de copii din medii sociale vulnerabile din țară, președintele organizației, Gabriela Alexandrescu, apreciind că „este crucial” să se ajungă direct la copiii care provin din medii sociale precare, cu acces limitat la resurse economice, și să se creeze programe construite pe nevoile acestora. „Atunci când un copil este ignorat și nu este inclus în grădiniță, va purta cu el o vulnerabilitate enormă și orice integrare școlară ulterioară va fi mai problematică. Grădinița este etapa necesară în care copilul capată primele deprinderi, dar și abilități sociale și emoționale esențiale”, spune Gabriela Alexandrescu.

Potrivit datelor organizației, dintre cei 1.000 de copii care au frecventat în 2018 grădinițele estivale, 90% au avut rezultate bune și foarte bune. În total, în cei 19 ani ai programului, peste 8.000 de copii au fost incluși în programele grădinițelor estivale.

M. T.

Articole din aceeasi categorie