Mircea Dumitru: Vom schimba România dacă educaţia va reuşi să formeze minţi deschise

Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Mircea Dumitru, a dat publicităţii miercuri, 4 ianuarie, raportul de activitate la finalul celor şase luni de mandat în această funcţie. Documentul, structurat pe domeniile mari de activitate ale ministerului – învăţământ preuniversitar, învăţământ superior şi cercetare – include atât realizările, cât şi proiectele în curs de desfăşurare.

Potrivit raportului, citat într-un comunicat al MENCŞ, remis presei, în sectorul preuniversitar, principalale obiective au fost „profesionalizarea managementului şcolar, prin organizarea concursului naţional pentru ocuparea funcţiilor de directori/directori adjuncţi din unităţile de învăţământ, respectiv adoptarea unor măsuri cu puternic impact în ceea ce priveşte combaterea abandonului şcolar: politici de desegregare, decontarea integrală a navetei elevilor, asigurarea manualelor şcolare gratuite pentru elevii din ciclul superior al liceului şi consolidarea învăţământului profesional dual”.

În învăţământul superior au fost adoptate măsuri privind funcţionarea şi evaluarea şcolilor doctorale, „demers necesar pentru recredibilizarea cercetării ştiinţifice din universităţi”, dar şi standardele minimale necesare şi obligatorii pentru accesul la titlurile şi funcţiile academice. De asemeni – se precizează în raport -, au fost constituite şi relansate consiliile consultative ale ministerului: CNATDCU, CNCS, CNECSTDI, CNSPIS etc. În domeniul cercetării s-a urmărit profesionalizarea managementului institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, dar şi lansarea/derularea competiţiilor din Programul Naţional CDI 2015-2020.

„Un capitol distinct al raportului îl constituie sinteza ordonanţei de urgenţă a cărei menire a fost eliminarea unor blocaje din educaţie şi creşterea calităţii în învăţământ. Au fost reglementate, astfel, modalitatea de susţinere a examenului de definitivat, echivalarea gradului didactic I pentru mai multe categorii de personal didactic şi funcţionarea învăţământului special integrat în învăţământul de masă. În ceea ce priveşte învăţământul superior, ordonanţa de urgenţă a completat cadrul normativ astfel încât senatele universitare să poată înfiinţa duble specializări prin alăturarea a două programe de studiu deja acreditate şi a prelungit acreditarea şcolilor doctorale până la sfârşitul anului universitar 2016-2017. OUG a legiferat şi eliminarea vidului legislativ privind asigurarea calităţii în învăţământul superior prin prin modificarea OUG nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei” – se precizează în comunicatul MENCŞ.

„Am publicat astăzi raportul activităţii mele la Ministerul Educaţiei. Mi-am dedicat cele şase luni de mandat unor proiecte în care cred şi acum şi care, toate, au urmărit să facă din şcoala românească spaţiul în care fiecare dintre noi ar dori să îşi educe copiii. Cred că, noi, adulţii, le suntem datori cu toate aceste lucruri: sinceritate, muncă onestă, respect faţă de ceilalţi, verticalitate, respect faţă de reguli şi lege. Sunt lucruri pe care, poate, aş fi putut să le fac mai bine. Alte proiecte ar fi necesitat, poate, mai multă atenţie. Pentru schimbări mari, de substanţă, este însă nevoie de mai mult timp” – declară ministrul Mircea Dumitru, citat în comunicat.

Mulţumind colaboratorilor din minister şi colegilor din Guvern „pentru toate proiectele realizate împreună”, Mircea Dumitru atenţionează că România poate fi schimbată „dacă educaţia va reuşi să formeze minţi deschise, cu valori profunde, oameni care să construiască, să fie dispuşi să îşi asume nu doar victorii, ci şi eşecuri”. „Pentru asta, vă invit pe toţi să rămâneţi implicaţi, să urmăriţi tot ceea ce se întâmplă în educaţie, să fiţi parteneri pentru schimbarea în bine”, declară Mircea Dumitru.

M. T.

Articole din aceeasi categorie