MEN a lansat în consultare publică proiectul Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare

Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat în consultare publică proiectul Metodologiei-cadru care reglementează organizarea și desfășurarea competițiilor școlare. În premieră, este prevăzută plata cadrelor didactice implicate în organizarea etapelor județene și naționale.

„Sintagma «competiții școlare» include olimpiadele școlare și concursurile școlare organizate pe discipline de învățământ, interdisciplinare, multidisciplinare, transdisciplinare/calificări și domenii de pregătire profesională, concursuri de creație, concursuri și festivaluri cultural-artistice, campionate și concursuri sportive școlare pentru elevi. Acestea au caracter științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic și sportiv” – precizează MEN, într-un comunicat remis presei.

Potrivit comunicatului, metodologia respectă principiul egalității de șanse și, în egală măsură, susține performanța școlară înaltă, stabilind subiecte unice, pe țară, la etapa județeană a olimpiadelor școlare și acordând, în baza unui clasament național, locuri suplimentare la etapa națională a olimpiadei.

„Numărul participanților la etapa națională este de 70 elevi/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie și 60 elevi/an de studiu la celelalte olimpiade care se organizează în toate județele și sectoarele municipiului București. Se califică, la etapa națională, cei 47 de câștigători ai etapei județene, din cele 41 de județe și 6 (șase) sectoare ale municipiului București, la care se adaugă 23, respectiv 13 locuri suplimentare/an de studiu, conform ierarhiei din clasamentul național. La olimpiadele care nu se organizează în toate județele, formula de calcul a numărului de participanți la etapa națională este stabilită în metodologie” – se precizează în comunicat..

Proiectul prevede că selecția membrilor comisiilor centrale ale olimpiadelor naționale se realizează, pe baza aplicațiilor candidaților în platforma brainmap.ro, de către o comisie de selecție a MEN care va avea în vedere principiul calității în educație.

„Tot în vederea creșterii calității condițiilor de organizare și desfășurare a olimpiadelor naționale, se va dubla alocarea financiară pentru elevii și cadrele didactice participante la etapa națională a olimpiadelor școlare, de la 50 lei/persoană/zi, la 100 lei/persoană/zi pentru serviciile de masă și cazare. În premieră, este prevăzută plata cadrelor didactice implicate în organizarea etapelor județene și naționale. Aceasta se va face similar plății cadrelor didactice implicate în examenul național de Bacalaureat, cu excepția evaluatorilor, ale căror remunerații sunt dublate, comparativ cu tarifele practicate pentru evaluarea lucrărilor de la examenul de Bacalaureat” – precizează MEN, amintind, în context, că sumele nete de plată acordate profesorilor implicați în organizarea și desfășurarea examenelor naționale de bacalaureat și evaluare națională pentru clasa a VIII-a au crescut deja cu 60%, în 2018, față de anul precedent.

O altă noutate a proiectului de metodologie este ca evaluarea lucrărilor elevilor participanți la etapa județeană a olimpiadelor școlare să se realizeze în alt județ (județul evaluator) decât cel în care a susținut proba candidatul (județul de origine), ceea ce, potrivit MEN, va crește gradul de obiectivitate în aprecierea lucrărilor și siguranța stabilirii unei reale ierarhii naționale a valorilor. Soluționarea contestațiilor se va face, de asemeni, în alt județ decât județul de origine și județul evaluator.

„Un element de noutate introdus de acest proiect de metodologie îl constituie și desfășurarea etapei naționale a olimpiadelor, de regulă, în universitățile de stat din România. În acest fel, olimpicii vor cunoaște, în mod direct, facilitățile pe care universitățile românești le pot pune la dispoziția lor pentru studii universitare și de cercetare în domeniu. Particularitățile olimpiadelor date de specificul disciplinei vor fi prevăzute prin regulamente specifice de organizare și desfășurare a competițiilor școlare elaborate și aprobate la nivelul MEN” – se mai precizează în comunicat.

Conform aceluiași document, competițiile școlare au ca obiectiv general stimularea elevilor cu performanțe școlare înalte sau care manifestă interes și aptitudini deosebite în domeniul științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic, civic și în cel sportiv și promovează „valorile culturale și etice fundamentale, spiritul de fair-play, competitivitatea și comunicarea interpersonală”.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie