În Sicilia: Cu dor Transilvan şi Jucu Someşan

continuare din numărul de ieri al ziarului

Periplul artistic al ansamblurilor „Dor Transilvan’’ şi ,, Jucul Someşan’’ în Sicilia, coordonate de impresarul, regizorul şi realizatorul Tiberiu Groza, a continuat, în a treia zi, pe malul Mediteranei, la Torrenova, unde artiştii clujeni au luat contact şi cu nisipurile fierbinţi de pe plaja mediteraneană, ticsită de turişti veniţi de pe toate continentele în această staţiune de o impresionantă frumuseţe. Rocile muntoase coboară, parcă, pentru a fi udate de apa cristalină ce se zbenguie în valuri înspumate. Spectacolul serii a durat până la două noaptea, într-o ambianţă genetica specifică italienilor, care au aplaudat fără reţinere frumoasele porturi, dansuri şi tarafuri sosite în festival din America de Sud şi Europa. Apoi, artiştii şi spectatorii participanţi la evenimentul folcloric, au trecut la degustarea numeroaselor reţete cu macaroane ce au constituit surpriza festivalului.

Apropo de Mistretta, un orăşel cu peste 5000 de locuitori ce se remarcă prin arhitectura antichităţii a cărei temelie a fost piatra din care durează casele cu etaje şi străzi înguste cu pavaje şi trotuare tot din piatră, este localitatea montană unde carierele de piatră dau şi azi materia primă pentru confecţionarea unor obiecte de uz casnic, cum ar fi chiuvetele de baie şi bucătărie, vane, bănci de diferite forme şi dimensiuni, mese, tocuri de uşi etc. Circulaţia este haotică dar nu supără pe nimeni, iar locuitorii trăiesc într-o vizibilă modestie dar sunt surprinzător de prietenoşi şi mai puţin… gospodari.

Festivalul folcloric de aici a început la orele 10,30, seara, cu intonarea imnurilor celor cinci ţări participante ( România, Chile, Argentina, Bosnia şi Italia) şi a sfârşit spre dimineaţă, după ce publicul a apreciat cum se cuvine jocurile tradiţionale moştenite de la generaţiile trecute de tinerii chilieni, români, cei din fosta Iugoslavie, argentinieni şi italieni.

O seară de aleasă sărbătoare pentru acest oraş, al căru-i protector este Sfântul Sebastian, evenimentul fiind închinat acestui personaj istoric, a cărui statuie a fost purtată de tineri pe străzile oraşului în aceste zile de sărbătoare. Un oraş decorat seara cu lumini de sărbătoare, un oraş în care costumele, chiuiturile şi jocurile din diferite zone etnofolclorice ale României au îmbogăţit programul acestui tradiţional festival, la care au răspuns, cu ale lor frumoase programe şi artişti din America latină.

Ultima prezenţă a formaţiilor noaste a fost la Festivalul internaţional Folcloric, desfăşurat sub genericul ,, Prietenia popoarelor’’, de la Naso, un oraş situat la cota 1100m înălţime, de aici şi-au luat la revedere artiştii ţărilor nominalizate în cest reportaj, festivalul fiind asezonat cu o bogată expoziţie de produse agricole şi de patiserie.

După cum nea declarat tânăra studentă Andreea Morar, dansatoare de la înfiinţarea ansamblului ,, Jucul Someşan’’, manageriat de soţii Paul şi Lavinia Mureşan, turneul din Sicilia a fost de mare valoare pentru crezul său artistic, un motiv în a-şi redimensiona eforturile cerute de cunoaşterea şi promovarea jocului tradiţional, ca parte componentă a tezaurului folcloric românesc ce trebuie păstrat cu sfinţenie.

Asemenea gânduri, acoperite de emoţia scenică a marilor festivaluri, au avut şi adolescentele Mara Chiorean, Cristina Bere, Denisa Crişan, Maria Ana Cheţa, Bianca Ghirişan, Oana Băgăcean şi Daiana Mesaroş, o tânără elevă cu reale disponibilităţi şi calităţi artistice în a-şi pregăti, zi de zi, lecţia… scenică, în cei şapte ani de când este componenta ansamblului din Jucu.

Cât despre ,, Dor Transilvan’’ ce putem spune? Decât că a devenit, prin ambiţia directorului său artistic, Tiberiu Groza, dar şi a sprijinului material acordat de Compania de Transport Public Cluj – Napoca, una din cele mai valoroase ansambluri artistice din Transilvania, un autentic mesager cultural al Transilvaniei şi ţării pe numeroase şi importante scene ale lumii, care nu de mult a sosit din tr-un reuşit turneu efectuat în SUA şi se pregăteşte să plece în Coreea de Sud, în oraşul Swon, înfrăţit cu Cluj – Napoca. Pentru ,, Dor Transilvan’’, turneul din Sicilia a fost al 50- lea în străinătate efectuat în cei 23 de ani de existenţă, în care şi-a…burduşit vitrina cu diplome premii şi trofee, devenind o adevărată şcoală în care nu se învaţă doar jocurile tradiţionale româneşti, dar se formează şi instructori ai genului artistic de care au nevoie lăcaşele de cultură din judeţ. Ba mai mult, Dor Transilvan este şi un adevărat deschizător de drumuri, luând de… mână şi îndrumând tinerele formaţii artistice din Cămăraşu, Mociu, Gilău, Jucu şi altele.

Ineditul acestui reuşit turneu a însemnat vizite în capitala Siciliei, Palermo şi la Pompei, oraşul acoperit de cenuşa craterului Vezuviu în 24 august al anului 79 î. e. n. unde victime au fost 25 de mii de suflete şi agoniseala lor de până atunci.

Aici, l-am avut ca şi ghid pe absolventul Institutului de Arte Plastice, Tiberiu Groza, care ne-a explicat cu lux de mănunte drama provocată de grosimea celor 6 m de cenuşă care a acoperit o suprafaţă de 60 ha, din care 40 au şi fost decopertate începând din 1748, arătând sutelor de mii de turişti străzile, casele, gospodăriile, edificiile publice şi întreaga istorie a acestui oraş roman lovit de furia vulcanică a Vezuviului.

Această cenuşă a adâncurilor a distrus o întreagă civilizaţie de aici, din acele vremuri, tinerii artişti Clujeni au păşit cu vădită emoţie pe arterele de piatră ale fostului oraş, oprindu-se, cu luare aminte, la numeroasele clădiri repuse în circuitul turistic de arheologi, admirând băile unde se făcea politică, se stabileau prietenii şi relaţii comerciale, apoi au admirat dimensiunile Amfiteatrului cu 1000 de locuri şi rezistenţa fântânile stradale.

Coloanele şi templele romane îşi mai menţin şi ele câte ceva din verticalitate şi motivaţia participării la aceste lecţii de istorie, la care au participat şi tinerii artişti Clujeni, cu un sensibil sentiment de respect istoric şi un dram de pioşenie.

Dumitru VATAU

Articole din aceeasi categorie