Halloween sau (și) Ziua Morților?

Sunt siderat de cât de departe poate merge prostia românului. Și dacă prostia ar durea, harta României s-ar înroși de schelălăituri.
Globalizarea, acest fenomen de transformare a lumii într-o unitate, care se manifestă la scara întregului glob prin crearea de instituții și organisme politice suprastatale, a favorizat și favorizează între altele îngemănarea de culturi, tradiții și obiceiuri, acestea din urmă de factură păgână. Împreunarea aceasta a făcut ca în spațiul românesc să fecundeze tot soiul de „sărbători” occidentale, pe care românii le-au îmbrățișat, le-au asimilat și le practică. Până aici nimic dezastruos. Problema devine atunci când în ignoranța lor crasă, românii ajung să confunde sau să asocieze aceste „petreceri” cu sărbători tradiționale, iar rezultatul este catastrofal. Și nu mergem mai departe de ridicolul pe care îl atinge lipeala dintre Halloween și „Luminația”, așa cum mai este cunoscută ziua de 1 noiembrie. Dată la care românii își aduc aminte de cei răposați, a căror memorie o cinstesc prin rugăciuni la mormintele pe care le împodobesc cu flori și lumânări. Halloween este o sărbătoare de origine celtică, care s-a răspândit în secolul al XIX-lea prin intermediul imigranților irlandezi din SUA. Există unii istorici care fac legătura între Halloween și Ziua Morților, arătând că suprapunerea dintre acestea nu este o coincidență, întrucât cea dintâi este o sărbătoare a morților și amintește de lumea întunericului, însă admit că are un caracter ceva mai pragmatic și o latură comercială, în vreme ce Ziua Morților pune, totuși, accent pe latura sprituală. Nefiind în cunoștință de cauză, românii mai cad într-o capcană, datorată lipsei de informație. Luminația, cunoscută în popor si sub denumirea de Ziua Morților este o sărbătoare de origine celtică adusă de catolici în regiunile din Nord-Vest-ul și Sud-Vestul teritoriului românesc. În bisericile occidentale, cea Romano-Catolică, cea Anglicană și cele Protestante, sărbatoarea Tuturor Sfinților se ține în ziua de 1 noiembrie, după calendarul gregorian. În bisericile orientale, anume cele Ortodoxe și cele Greco-Catolice, prima duminică după Rusalii este Duminica Tuturor Sfinților, echivalentul sărbătorii Tuturor Sfinților din calendarul apusean. În zonele de interferență apuseană credincioșii ortodocși și greco-catolici sărbatoresc Luminația in seara zilei de 1 noiembrie. Cu acest prilej, preoții romano-catolici, greco-catolici și ortodocși oficiază slujbe de pomenire a celor răposați. În prima sâmbătă din luna noiembrie, Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă pomenirea celor adormiţi, zi cunoscută în tradiţia populară ca „Moşii de toamnă”. În toate lăcaşurile de cult, după Sfânta Liturghie, se oficiază parastase, din care nu trebuie să lipsească coliva şi vinul.
În concluzie, de la Halloween la Luminație trecerea s-a făcut pe nesimțite, dar prima implică o noapte sub semnul beznei și al ororilor, în timp ce a doua e o noapte a luminii și rugăciunii. Halloween-ul e o sărbătoare anticreștină, un curent subteran periculos al ocultismului, o celebrare a groazei și macabrului, care nu are nici cea mai mică legătură cu dragostea pentru sfinți și rugăciunile pentru cei care numai se odihnesc.

Cristian FOCȘANU

Articole din aceeasi categorie

2 Responses to Halloween sau (și) Ziua Morților?

  1. Constantin

    Ministerul învățământului nu are nimic de zis?… Atât timp cât în scoli și grădinițe se organizează adevărate serbări și festivități, care mai de care mai costisitoare pentru părinți, ca domnii învățători, profesori și educatori sa mai bifeze o activitate, vezi doamne, culturale, pentru a mai adaugă o adeverință sau chiar diplome de activitati, tot vezi doamne, educative, la dosarul de evaluare, pentru care este o adevărată bătălie, neavând importanta valoarea educativa a acestor surogate cultural – educative, cu care este înbacsita mintea copiilor și a tinerilor. Oare ce se mai poate spune?…