Festivalul de Teatru pentru tineri – STAGE 2011

Timp de trei zile (4-6 noiembrie), Sala Radio a fost gazda celei de a 2-a ediţii a Festivalului de Teatru pentru Tineri – STAGE, eveniment organizat de Fundaţia „Părinţi clujeni” cu sprijinul Primăriei şi Consiliului local Cluj. Beneficiind, de asemenea, de susţinerea TVR Cluj, a Facultăţii de Teatru şi Televiziune din cadrul UBB Cluj, mass media locală şi a unui important număr de sponsori, Festivalul STAGE şi-a respectat scopul propus încă de la constituire: promovarea teatrului în rîndul tinerilor.

Încurajînd totodată adolescenţii să participe la acest tip de activităţi, ca mod de petrecere a timpului liber util dezvoltării lor personale, festivalul le-a oferit şi oportunitatea a-şi pune în valoare aptitudinile artistice sau de a le îmbunătăţi în cadrul work-shopurilor tematice, susţinute de actorii Elena Ivanca şi Victor Drăgan. Nu în ultimul rînd, un obiectiv important al festivalului l-a constituit integrarea actualei ediţii în „Campania de strîngere de fonduri pentru modernizarea şi dotarea completă a bucătăriei centrale a Spitalului de Copii Cluj” din cadrul proiectului Zîmbet de copil, accesul la spectacole făcîndu-se contra unei donaţii de minimum trei lei de persoană.

Mai bogată în participare decît anul trecut, scena festivalului STAGE 2011 a reunit 9 trupe (din cele 11 înscrise în concurs) din Cluj, Dej şi Bucureşti, respectiv: Audienţă Generală (Liceele „Lucian Blaga”, „Tiberiu Popoviciu” şi „Onisifor Ghibu” din Cluj), Intermezzo (Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” Dej), Peda (Colegiul Naţional Pedagogic “Georghe Lazăr” Cluj), Ars Ludi (Colegiul Tehnic “Ana Aslan”) Mantra (Şcoala Internaţională Cluj), Cobalt Blue (Colegiul Tehnic “Anghel Saligny” Cluj), The Fancy High School (Liceul Teoretic “Avram Iancu” Cluj) Luceafărul (Casa Municipală de Cultură Dej) şi Arca lui Noe (Compania „Arca lui Noe” Bucureşti). Trupe, dintre care unele puternic individualizate şi „rodate” pe scenele festivalurilor de gen din ţară şi străinătate (Audienţă Generală, Intermezzo, Arca lui Noe, Cobalt Blue), altele în căutarea unor formule personale, originale, menite să le asigure coeziunea şi succesul (Ars Ludi, Mantra, The Fancy High School, Peda) sau, pur şi simplu, debutante în lumea Thaliei (Luceafărul), toate animate însă, de un spirit ludic, proaspăt şi autentic, în spatele căruia se află zeci de ore de repetiţie şi dăruirea unor profesori-coordonatori, fără de care aceste festivaluri nu ar exista.

Aşadar, trupe bune şi foarte bune, dintre care, cu două excepţii (un premiu special pentru „Peda” şi premiul pentru scenariu la „Ars Ludi”), juriul a ales una singură drept marea cîştigătoare a tuturor celorlalte categorii de concurs: „Cobalt Blue”. Foarte buni, de altfel, dar nu singurii. Şi aici, trebuie să mă opresc puţin pentru un comentariu pe care mi-l permit prin prisma experienţei dobîndite în ultimii 15 ani de participare şi jurizare la festivalurile de teatru pentru copii şi liceeni, în ţară şi de-a lungul sau de-a latul Europei.

Un juriu, oricît de tehnic, de specializat şi de sofisticat ar fi, nu rămîne niciodată în memoria participanţilor, public sau actori. Rămîn în schimb organizatorii, atmosfera aparte care învăluie un festival. Or, un juriu care sabotează organizatorii şi îi desconsideră pe participanţi pentru amatorismul lor, comite un gest care îl descalifică.

Sigur, momentul final al unui festival, cel de premiere, nu poate mulţumi pe toată lumea, dar atunci cînd numărul celor nemulţumiţi este mult prea mare, faţă de cei mulţumiţi, înseamnă că juriul are o problemă. Înseamnă că n-a înţeles nimic din rolul care îi este rezervat într-un cadru specific: de a selecta cu justeţe, de a contribui la închegarea unui festival, de a încuraja cu tact, de a asigura dorinţa unei viitoare participări şi de a ajuta la formarea unui public nou, tînăr şi exigent. Stage, nu este Avignon, dar îi poate face pe cei tineri să-şi dorească să ajungă la Avignon.

Dincolo de toate acestea, cert este că un festival al tinerilor pentru tineri, indiferent în ce oraş al lumii s-ar petrece, este o sărbătoare şi un prilej de comunicare printr-un cod simplu şi vechi de cînd lumea, pe înţelesul tuturor, „în spaţiul de mister şi de minuni care este teatrul”. Cea mai solidă tribună a cuvîntului suveran şi un loc, poate singurul, unde binele şi frumosul ies mereu învingătoare. Iar pentru acest „bine şi frumos” pe care Fundaţia „Părinţi clujeni” se străduieşte şi chiar reuşeşte să-l apropie de tineri, se cuvin aplauze organizatorilor –  manager Cristina Grigore, Alexandra Alexa, director de festival – celor şase voluntari, studenţi în anul II la UBB, Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării, secţia Publicitate (recomandaţi de Tudor Hosu, un vechi prieten al Fundaţiei) şi, nu în ultimul rînd, tuturor participanţilor, actori, coordonatori şi public.

Magdalena Vaida

Articole din aceeasi categorie