Ecaterina Andronescu: Cel mai important proiect – digitalizarea sistemului de învăţământ

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat că modificarea modului de predare a lecţiilor folosind internetul ar putea face „un salt în performanţa şcolilor” din România, informează AGERPRES.

„În opinia mea, cei şcoliţi astăzi vin de acasă, într-o proporţie covârşitoare, cu IT-ul în ADN şi sigur nu avem cum să nu ne uităm că, utilizând tableta, achiziţiile în cunoaştere se fac mai ales prin imagine. (…) Cred că modificarea modului de predare a lecţiilor, folosind această resursă educaţională ieftină, care e internetul, ar putea să facă un salt în performanţa şcolilor noastre”, a spus Andronescu în cadrul Adunării Generale a Asociaţiei Municipiilor din România.

În opinia sa, cel mai important proiect este digitalizarea sistemului de învăţământ. „Din fericire pentru şcoală, anul acesta avem un buget ceva mai generos. Ne ajută şi MDRAP-ul, care a prins în bugetul propriu 5.095 de şcoli din diferite etape de reabilitare sau de construcţie, şcoli şi grădiniţe, însumând circa 17 miliarde, deci o sumă absolut considerabilă. Bugetul tot al ministerului are 5,5% din PIB, ceea ce, fără îndoială, ne dă o speranţă că putem să dezvoltăm din el câteva proiecte foarte interesante. Din punctul meu de vedere, cel mai important proiect este digitalizarea sistemului de învăţământ. Încercăm să ducem în tot sistemul table inteligente, o platformă educaţională cu toate resursele educaţionale deschise şi, sigur, să-i instruim şi pe profesori să folosească aceste instrumente ale tehnologiei, ca predarea să devină mai atractivă”, a adăugat Andronescu.

Cea mai mare dramă a României este scăderea populaţiei şcolare

Ministrul Educaţiei a mai declarat că România se confruntă cu scăderea „dramatică” a populaţiei şcolare, care a ajuns la 2,8 milioane de elevi.

„Dacă în urmă cu 15 ani aveam circa 4.300.000 de elevi în sistemul de învăţământ, astăzi mai avem doar 2,8 milioane şi este absolut greu de acceptat, pentru oricare dintre noi, că în 2018 s-au născut mai mulţi copii ai românilor în afara graniţelor ţării decât în ţară. De aceea, şi performanţa sistemului de învăţământ trebuie să îndrepte puţin aceste lucruri şi să-i determine pe cei tineri să nu mai plece, să aibă şcolile de care copii lor au nevoie”, a afirmat Andronescu.

În altă ordine de idei, ea a spus că sunt resurse financiare pentru ca şcolile cu toalete în curte să scape de această situaţie. De asemenea, a adăugat ministrul, „bugetul e generos şi pentru proiectele sociale. Avem în buget circa 600 de milioane de lei pentru a dezvolta proiectul social, în sensul de a acorda rechizite şcolare şi echipamente de sport tuturor copiilor care se află cuprinşi în învăţământul obligatoriu, pentru întregul an şcolar”.

Ecaterina Andronescu a vorbit şi despre construirea a 380 de grădiniţe, dar și despre dotarea liceelor tehnologice.

Nu toate şcolile să înceapă programul la ora 8:00

Ecaterina Andronescu a mai declarat că nu exclude adoptarea unei formule conform căreia nu toate şcolile să înceapă programul la ora 8:00. Precizările au fost făcute după ce primarul general al Capitalei a vorbit despre organizarea unei reţele de microbuze şcolare în vederea decongestionării traficului şi a cerut sprijinul ministerului în vederea implementării proiectului.

„Sunt de acord cu propunerea, şi poate că acest lucru este valabil în mai multe oraşe. Să încercăm să decalăm programul în aşa fel încât să nu supraaglomerăm oraşele. (…) Problema cu microbuzele funcţionează în Cluj şi funcţionează cu rezultate foarte bune. Poate fi o soluţie, un model pe care să îl avem în mai multe din oraşele noastre aglomerate”, a spus Ecaterina Andronescu.

Ea a avansat totodată ideea organizării unor laboratoare mobile în şcoli. „Nu mai avem laboratoare în şcoli. Mă gândesc la o formulă de a construi laboratoare mobile şi de a deplasa aceste laboratoare de la o şcoală la alta. Când am introdus clasa pregătitoare în şcolile noastre, în cele mai multe clasa pregătitoare a intrat în laboratoarele de fizică, biologie şi chimie, și suntem acum în situaţia să avem un deficit de cadre didactice chiar la aceste discipline, ceea ce, fără îndoială, nu este de acceptat”, a precizat ministrul.

Ecaterina Andronescu a vorbit şi despre transformarea liceului tehnologic în liceu tehnologic dual, cu un bacalaureat diferenţiat. „Mi se pare normal, este corect să creştem competenţele autorităţilor locale în ceea ce priveşte învăţământul preuniversitar. Liceul tehnologic, după opinia mea, este cea mai mare vulnerabilitate a sistemului de învăţământ românesc în acest moment. Ca urmare, încercăm să vedem cum putem să îl regândim şi să îl transformă în liceu tehnologic dual, cu un bacalaureat diferenţiat. Este nivelul următor de pregătire după şcoala profesională şi cred că lucrul acesta trebuie să îl restructurăm prin lege, pentru că legea actuală nu ne permite să facem acum această transformare”, a menţionat ministrul Educaţiei.

Articole din aceeasi categorie