Drumurile Clujului, drumurile groazei

DSCF0510[1]
Oriunde mergi în România, nu poţi înjura, blestema, transpira şi enerva decît pe drumurile Clujului. În toate cele patru zări ale sale, judeţul cu mare reputaţie în Transilvania, cu fost prim-ministru, şi chiar cu unul al transporturilor, are cele mai deplorabile căi de acces rutier.

Pe aceste mizerabile desfundături judeţene consumăm timp, motorină, apăsăm pedalele de sub bord, într-o zi, cît un european într-o lună, iar costurile reparaţiilor suportate de cei ce sînt nevoiţi să folosească aceste drumuri ale nepăsării sînt greu de dimensionat.

Fariseismul politic al ultimului sfert de veac excede prin geamătul promisiunilor elecDSCF0507[1]torale. Nu le mai reamintim pentru că ele vor căpăta noi reverberaţii în prima jumătate a anului viitor, cînd iarăşi va curge…miere din gura palavragiilor politici.

Nu ştim cînd va curge şi asfaltul pe cei 420 km de drum judeţean, promis de administraţie în 2011, că, uite, se împlineşte… cincinalul de la semnarea temerarului contract cu firma Kiat, timp în care noi plătim, uneori cu majorări, impozite pentru mijloacele ce le deţinem, cumpărăm benzina şi motorina din al căror ridicat preţ îşi iau şi drumarii, ăia de la naţionale ne cer şi rovinetă, iar ei ne oferă…gropi.

Şi mai rău este faptul că mai nimic din angajamentele domnului Tişe, din promisiunile domnului Uioreanu şi ale lui Mihai Seplecan nu s-a concretizat în acest sector. Avem cele mai degradate drumuri din ţară, unele arată ca după bombardament, devenind un pericol pentru cei ce le calcă pentru prima oară unele rute, pe această listă numărîndu-mă şi eu.

Deplasîndu-mă la şedinţa lunară a Microregiunii Cîmpia Transilvaniei, ţinută joia trecută la Ţaga, m-am convins că dacă vin maşini pe sensul opus deplasării dintre Sucutard şi Ţaga, nu poţi ocoli marile şi micile gropi ventuzate în ultimii ani pe acest segment al drumului judeţean 109.

Bilanţul material este usturător: o anvelopă nouă spartă şi o jantă bună de predat la fier vechi.

Şi cum într-un tîrziu, la şedinţă a apărut şi tînărul preşedinte al CJC, Mihai Seplecan, acesta m-a asigurat că poate veni martor la procesul cu drumarii judeţului, pe care îi are în subordine, dar situaţia deplorabilă a drumurilor nu se va schimba curînd, chiar dacă a promis protestatarilor din 2 mai că, de îndată ce va ocupa rîvnitul fotoliu de preşedinte al Consiliului Judeţean, DJ 109 va fi urgent reabilitat, sub personală monitorizare.

Întrebat de soarta drumului cu pricina, preşedintele a invocat, neputincios, procesul cu firma Kiat, care a blocat investiţiile, şi cum expertul nu se grăbeşte să facă examenul fiabilităţii aşternutului făcut la Fizeş de Kiat , sînt reale şanse ca suma de 3,5 milioane lei alocaţi în acest an de CJC, pentru tronsonul Fizeş – Cămăraş, să fie pierdută.

Aşadar, proprietari de maşini, tractoare, căruţe şi alte mijloace de transport, pînă la terminarea proceselor cu Kiat şi descălecarea experţilor în fiabilitatea căilor rutiere, doar două bariere vă mai pot ajuta să prelungiţi sănătatea mijloacelor de transport ce le deţineţi.

În ce mă priveşte, mecanicii din atelierul domnului Timandi, din Ţaga, mi-au spus că am scăpat uşor, alţii îşi schimbă suspensia şi direcţia cînd se aventurează pe acest drum, însă fiind un…ghinionist – optimist, sper ca instanţele să nu mă ţină pe trei roţi, pînă la reabilitarea acestui mizerabil drum ce figurează pe hărţile Europei.

Dumitru VATAU

Articole din aceeasi categorie