Date alarmante privind învăţământul românesc

Rezultatele elevilor români la testele de evaluare PISA din 2018 au înregistrat o scădere faţă de anterioarele evaluări de acest tip, informează AGERPRES.

Potrivit Simonei Vela, cercetător în cadrul Institutului de Științe ale Educației, comparativ cu ciclul anterior de testare, media internațională a înregistrat o ușoară scădere (citire/lectură – 487, față de 493, matematica – 489, față de 490, științe – 489, față de 493 în 2015).

Aceasta tendință este înregistrată şi de țara noastră: citire/lectură – 428 (n.r. punctaj) faţă de 434 în 2015, matematică – 430 față de 444, în 2015 și științe – 426 (faţă de 435). Scorurile înregistrate în 2018 sunt mai mari în raport cu rezultatele din anii 2006 şi 2009, dar ușor mai mici comparativ cu cele înregistrate în 2015.

Astfel, la citire, elevii cu performanțe sub nivelul 2 pot înțelege texte simple, cu vocabular simplu şi cu informații explicite, însă nu pot realiza inferențe pe baza textului citit, nu pot trage concluzii. Acești elevi au dificultăți de interpretare a semnificației textelor parcurse. La matematică, pot utiliza elemente simple de calcul, dar nivelul lor de achiziții nu este suficient pentru a putea utiliza gândirea matematică în situații variate de viață. La științe, pot recunoaște şi pot identifica unele explicații ale fenomenelor științifice simple, însă nu pot găsi cauzalitați sau corelații științifice fără sprijin sau ghidare.

Potrivit cercetătorului, din punct de vedere al comparației cu alte state, rezultatele elevilor români se plasează aproape de cele ale elevilor din Moldova, Muntenegru, Bulgaria, Emiratele Arabe Unite.

„Performanțele elevilor au fost măsurate pe 6 niveluri (pentru unele domenii, au fost definite subniveluri ale nivelului 1). Nivelul 2 este considerat nivelul de baza necesar a fi atins de tinerii aflați spre finalul învățământului obligatoriu în vederea integrării eficiente în societatea cunoașterii”, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Educației.

În România, testele de evaluare PISA 2018 au fost aplicate în 170 de instituții de învățământ. Au participat 5081 de elevi din clasele VII-X, fiind validate şi prelucrate 5075 de teste. Cea mai mare pondere au avut-o elevii din clasa a IX-a (77,9%), urmaţi de cei de clasa a X-a (15,1%), clasa a VIII-a (6%) şi de clasa a VII-a (0,9%).

Articole din aceeasi categorie