Colegiul Psihologilor din România: MENCŞ nu avea dreptul să evalueze psihologic candidaţii la funcţia de director

Colegiul Psihologilor din România solicită în mod public reevaluarea condiţiilor de realizare a testării psihologice a aptitudinilor cognitive şi competenţelor manageriale din cadrul examenului pentru funcţia de director al instituţiilor de învăţământ şi reluarea lui cu realizarea unei evaluări psihologice „făcute de psihologi atestaţi profesional în specialităţile psihologia muncii şi organizaţională”.

„Potrivit articolelor apărute pe site-ul oficial al ministerului şi în mass-media, Ministerul Educaţiei a colegiul-psihologilorsusţinut că prin intermediul întrebărilor din testul grilă au fost evaluate aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale ale candidaţilor, ambele cu o pondere de 59%. La examenul pentru funcţia de director al unităţilor de învăţământ, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a evaluat psihologic candidaţii, fără a avea acest drept. Potrivit art. 5 din Legea nr. 213/2004, testarea psihologică, inclusiv «evaluarea aptitudinilor cognitive şi a competenţelor manageriale» este un atribut profesional al psihologilor cu drept de liberă practică, atestaţi profesional (persoane fizice) şi nu al unei instituţii juridice, fie el şi un minister. Mai concret, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice nu are dreptul legal să testeze aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale, întrucât evaluarea acestor elemente psihologice specifice formează obiectul psihologiei muncii si organizaţionale, chiar a psihologiei clinice, putând fi testaţi numai de profesionişti atestaţi” – susţine Colegiul Psihologilor din România, într-un comunicat remis, joi presei.

”Ne întrebăm ce relevanţă are acel test în condiţiile în care a fost aplicat, cu interpretarea datelor psihologice pe baza unui instructaj făcut de constructorii unor teste psihologice. Din păcate, în acest fel Ministerul Educaţiei induce ideea că oricine poate face psihologie, ceea ce nu este nici adevărat şi nici corect faţă de miile de profesionişti, care au studiat şi s-au perfecţionat şi au obţinut atestare legală” – declară, în acelaşi comunicat, preşedintele Colegiului Psihologilor din România, prof. univ. dr. Mihai Aniţei.

Acesta solicită, în numele Colegiului Psihologilor din România, reluarea examenului pentru funcţiile de director şi director adjunct „cu aplicarea testarii psihologice realizate de profesionişti”.

„Aceleaşi persoane care l-au sfătuit pe domnul ministru să înlocuiască un examen psihologic riguros cu o testare fără suport profesional, au solicitat modificarea legislaţiei specifice profesiei noastre, în vederea preluării controlului într-un domeniu profesional care nu poate fi condiţionat de cei care privesc psihologia doar ca pe o afacere cu teste psihologice” – susţin reprezentanţii Colegiului Psihologilor din România.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie