ANOSR: Stop canibalizării în mediul universitar românesc!

Studenții din ANOSR se declară profund îngrijorați de modul în care dezbaterea cu privire la alocarea cifrei de școlarizare este purtată în spațiul public și aspreciază că atât Ministerul Educației, cât și universitățile din România, „au obligația de a purta în mod civilizat orice dezbatere cu privire la temele de interes pentru sistemul național de învățământ superior”.

„Ținând cont de modul de repartizare utilizat de minister în acest an și raportat la discuțiile publice ivite ulterior, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România salută asumarea de către minister a unor obiective promovate de studenți, precum alocarea de locuri bugetate distincte pentru studenții din mediul rural, însă solicită mai multă transparență în ceea ce privește fundamentarea repartiției locurilor pe universități. Lipsa formulelor exacte de calcul și faptul că nu a fost pusă în dezbatere ultima variantă a modului în care au fost alocate aceste locuri bugetate au condus la căderea în derizoriu a elementelor pozitive. De asemenea, lipsa unei dezbateri ample asupra acestui subiect a condus o lipsă de predictibilitate în privința finanțării unor universități. Prin urmare, instituțiile de învățământ superior care au primit o cifră de școlarizare mai mică sunt legitime să conteste această alocare a cifrei de școlarizare. Maniera în care s-a desfășurat dialogul cu Ministerul Educației a condus la o escaladare a agresivității în poziționarea ambelor părți. Reflexivitatea trebuie să predomine înaintea oricăror deziderate instituționale” – consideră studenții.

Aceștia solicită Ministerului Educației Naționale o serie de clarificări „prin care să demonstreze că locurile bugetate nu au fost alocate discreționar, pornind de la anumite criterii politice”. „În cazul ciclului de studii de masterat, respectiv a granturilor doctorale, există suficiente semne de întrebare cu privire la modul în care aceste locuri au fost distribuite. (…) În plus, redistribuirea granturilor doctorale în condițiile în care școlile doctorale din România nu au fost evaluate în vederea acreditării reprezintă o măsură deosebit de iresponsabilă. (…) Mare parte din universitățile afectate se bucură de un prestigiu academic ridicat și de o vizibilitate internațională, prin prezența în diverse clasificări și prin contribuția științifică a comunităților academice. Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, și-a propus creșterea vizibilității în plan internațional a instituțiilor de învățământ superior, un deziderat mai mult decât agreabil, dar care este imposibil de realizat în contextul în care tocmai acele universități care performează din acest punct de vedere au fost afectate financiar, în loc să fie sprijinite” – arată ANOSR.

În acest context, studenții solicită Ministerului Educației Naționale: să argumenteze fundamentarea în baza căreia a ales numărul de locuri pentru absolvenții din mediul rural și domeniile prioritare, față de propunerea inițială CNSPIS; să argumenteze motivul pentru care a eliminat criteriul C1 (număr studenți cu taxă) drept criteriu în stabilirea domeniilor prioritare; să ia în considerare pilotarea unor alocări pentru domenii vulnerabile; să aducă la cunoștința publicului situațiile concrete pe care s-a bazat în fundamentarea locurilor bugetate, pentru fiecare universitate în parte și să nu producă „șocuri instituționale” prin scăderi masive de locuri bugetate la anumite universități.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie