ANOSR: Procentul scăzut din PIB alocat educaţiei reflectă modul superficial în care guvernanţii investesc în viitorul ţării

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) se opune propunerilor Guvernului legate de proiectul privind bugetul României pentru anul 2012, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor, „în care fondurile alocate educaţiei nu respectă procentul de 6% din PIB”,şi solicită Guvernului României să reevalueze importanţa educaţiei în stat şi să o coreleze cu investiţia financiarăîn domeniul educaţional, „care ar trebui să fie în concordanţă cu nivelul de prioritate al educaţiei pentru România”.

În contextul în care educaţia este un bun public şi un drept constituţional al fiecărui cetăţean, procentul scăzut din PIB alocat educaţiei reflectă modul superficial în care guvernanţii investesc în viitorul acestei ţări. Astfel, în loc să preluăm din exemplele de bună practică ale unor state precum Austria, Franţa sau Norvegia, care investesc, în timp de criză, în creşterea nivelului de educare a populaţiei, România propune investiţii în administraţia prezidenţialăşi servicii de informaţii. Mai rău ca în bancurile copilăriei” – consideră reprezentanţii ANOSR

Aceştia sînt de părere că o investiţie corespunzătoare în educaţie, în acord cu Legea Educaţiei Naţionale, este „absolut necesară scoaterii din impas a acestui domeniu şi a ţării, care ar beneficia enorm de pe urma creşterii nivelului de educare a populaţiei şi a calităţii procesului educaţional”.

Într-un comunicat remis presei, liderii ANOSR atrag atenţia că, în contradicţie cu obiectivul asumat de România, privind creşterea accesului la învăţămînt superior, deciziile Guvernului şi investiţia precară în educaţie „vor determina ca doar studenţii care provin din familii cu situaţie financiară bună să poată parcurge un program de studii, calitatea educaţiei să scadă, rata de abandon la nivel de învăţămînt superior să crească, un număr din ce în ce mai mic de cadre didactice de calitate să intre în sistem” – efecte ce vor avea „un impact distructiv asupra sistemului de educaţie deja inechitabil şi greu accesibil, şi asupra societăţii în ansamblul ei”.

„Felul în care Guvernul tratează educaţia, iar MECTS tratează studenţii, se reflectă şi în modul în care colaborarea şi parteneriatul sînt stimulate, nevoile studenţilor pierzînd tot mai mult din importanţă din cauza promisiunilor rămase neîndeplinite: fixarea unui cadru de parteneriat cu studenţii, a un responsabil din partea MECTS pentru ascultarea şi soluţionarea problemelor legate de dimensiunea socială a educaţiei, adoptarea Statutului Studentului” – mai acuză liderii ANOSR.

Totodată, liderii ANOSR atrag atenţia asupra „diferitelor forme de presiune sau sancţionare a exprimării libere de opinie” şi acuză „practicile de constrîngere a opiniei publice” şi „opţiunea antipluralistă şi antidemocratică adoptată de MECTS”. „Regretăm că în loc să vedem modele de demnitate şi verticalitate în liderii sistemului de învăţămînt, observăm la Ministerul Educaţiei aplicarea de măsuri vindicative, de sancţionare a exprimării libere de opinie, şi susţinere a structurilor fără spirit critic la adresa instituţiei. Însă, într-o atmosferă specifică mai degrabă anilor comunismului, studenţii îşi vor continua apărarea drepturilor, rezistînd presiunilor politice şi financiare şi sancţionîndu-le public” – avertizează liderii ANOSR, într-un comunicat remis presei.

Prin acelaşi document, ANOSR solicită MECTS să ofere un răspuns public „numeroaselor adrese prin care Alianţa sesiza probleme ale studenţilor şi să trateze studenţii ca parteneri, nu numai in declaraţii publice, ci şi în acţiuni concrete”.

M. T.

Articole din aceeasi categorie