ANOSR: Ne dorim un cadru legislativ stabil

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) atrage atenția asupra importanței consultării tuturor actorilor implicați în procesul educațional, „dat fiind contextul creionării unui nou cadru legislativ în acest domeniu”.

În acest sens, ANOSR amintește că, în anul 2011, prin asumarea Guvernului României din acea perioadă, a fost promulgată Legea nr. 1 a Educației Naționale (valabilă și astăzi), fără o consultare prealabilă cu actorii implicați în sfera învățământului, iar în cei opt ani de când această lege a fost adoptată „s-au adus zeci de modificări care, în loc să producă un efect pozitiv, au reușit doar să dezechilibreze sistemul de învățământ, pierzându-se orice urmă de viziune unitară și compatibilă între ciclurile de studii”.

„Ne dorim un cadru legislativ stabil, care să le confere siguranță tuturor celor implicați în sfera educațională, asigurat în primul rând printr-o finanțare corespunzătoare, prin alocarea a minimum 6% din Produsul Intern Brut pentru educație. În acest sens, finanțarea multianuală a universităților, în spiritul încurajării creșterii autonomiei universitare în utilizarea veniturilor proprii, concomitent cu creșterea răspunderii publice a universităților, ar duce la o predictibilitate crescută pe termen mediu și lung în elaborarea planurilor strategice ale acestora” – arată liderii ANOSR.

În opinia acestora, un alt aspect la fel de important este „punerea studentului în centrul actului educațional și crearea unui cadru în sensul consolidării statutului studenților ca parteneri cu drepturi egale ai comunității academice, prin acordarea unei ponderi de 25% pentru studenți în procesul de alegere a rectorului, din totalul electoratului, indiferent de modalitatea de alegere”. De asemeni, sunt de părere că „este momentul oportun pentru a operaționaliza masteratul didactic ca program de formare inițială a cadrelor didactice care vor să profeseze în învățământul preuniversitar”, masterat care „ar trebui să fie subvenționat de statul român, indiferent dacă studentul a urmat sau va mai urma un alt program de studii de masterat”.

În ce privește sistemul de asigurare a calității, reprezentanții ANOSR consideră că acesta trebuie să fie centrat pe procesul de dobândire a rezultatelor învățării, în care „studenții să fie parteneri cu drepturi depline în fiecare etapă a procesului”. Îndeplinirea standardelor de calitate minime și de referință „ar trebui să reprezinte un element important  în acordarea finanțării publice, inclusiv în distribuirea locurilor bugetate”.

„Propunerile ANOSR au scopul de a aduce sistemul de învățământ superior românesc la o normalitate a zilelor noastre, aliniindu-l la normele și reglementările de la nivel european. Prin adaptarea unor modele care să fie compatibile cu standardele internaționale din domeniul educației, considerăm că va exista o armonizare a cadrului legal cu situația actuală a învățământului superior” – arată liderii ANOSR.

Aceștia își exprimă, totodată, încrederea că noul proiect de lege „va trece prin toate etapele până la adoptarea sa, mai cu seamă printr-un proces riguros de consultare, în care să fie implicați toți actorii din sfera educațională”, astfel încât să se ajungă „la o formă clară și unitară, cu o viziune cât mai incluzivă”.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie