ANOSR critică modul de funcţionare a ARACIS

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) a criticat vineri modul de funcţionare a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), despre care susţine că este „ilegal” şi „abuziv”, informează AGERPRES.

„Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România se arată consternată de modul dispreţuitor în care Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, în special prin preşedintele acesteia, prof. univ. dr. ing. Iordan Petrescu, alege să înţeleagă funcţionarea sistemului de evaluare externă a calităţii învăţământului superior din România. Evaluări ilegale şi de formă, respectiv atacurile deschise şi încercările de intimidare îndreptate împotriva studenţilor critici, care doresc îmbunătăţirea activităţii agenţiei, nu au cum să conducă la creşterea calităţii educaţiei în universităţile din România”, afirmă reprezentanţii ANOSR, într-un comunicat de presă.

Potrivit ANOSR, ARACIS îşi desfăşoară activitatea de bază într-un mod „ilegal”, deoarece „refuză” să implementeze prevederile Hotărârii Guvernului 915/2017, prin care a fost adoptată o nouă metodologie de evaluare externă a calităţii.

ANOSR susţine că, deşi au trecut mai mult de nou luni de la adoptarea metodologiei, ARACIS „încă nu şi-a actualizat” instrumentele interne utilizate în procesul de evaluare – ghiduri şi fişe de vizită – în conformitate cu noile prevederi legale.

„Astfel, câteva sute de evaluări de programe de studii universitare de licenţă şi instituţionale derulate de ARACIS pe parcursul anului 2018 pot fi oricând contestate, fiind desfăşurate în baza unei metodologii ce nu mai este în vigoare, deci în afara cadrului legal, fapt ce poate aduce deservicii grave studenţilor, încrederea studiilor pe care aceştia le urmează putând fi pusă oricând la îndoială”, spune ANOSR.

Organizaţia acuză totodată că ARACIS că acordă „facil” calificativele maxime, care certifică îndeplinirea la nivel foarte înalt a standardelor de calitate. „Spre exemplu, în anul 2017, 70% dintre evaluările instituţionale s-au încheiat cu calificativul ‘grad de încredere ridicat’, însemnând cel mai înalt nivel de calitate. În ceea ce priveşte programele de studii universitare de licenţă, 95,25% dintr-un total de 321 de programe evaluate în anul 2017 au primit cel mai înalt calificativ, ‘încredere’. Niciun program supus procesului de acreditare nu a fost considerat a fi impropriu, în timp ce doar 1,78% din programele evaluate au prezentat deficienţe în opinia evaluatorilor ARACIS (‘încredere limitată’)”, susţine ANOSR.

Potrivit sursei citate, joi, Consiliul ARACIS „a încălcat” un principiu fundamental în sistemul de învăţământ superior, „călcând în picioare” principiul independenţei studenţilor în a-şi alege reprezentanţii. „Delegaţii federaţiilor studenţeşti reprezentative la nivel naţional care au fost propuşi pentru a face parte din Consiliul ARACIS au fost invalidaţi de acesta, într-un mod abuziv, deşi îndeplineau toate criteriile de eligibilitate necesare”, se afirmă în comunicat.

„Slaba pregătire a unor evaluatori, inexistenţa proceselor de follow-up în urma evaluărilor, transparenţa deficitară în procesele decizionale, lipsa unui management strategic şi ineficienţa managerială” reprezintă, potrivit ANOSR, alte problemele „majore” cu care se confruntă ARACIS şi care ar trebui soluţionate de urgenţă.

Articole din aceeasi categorie