ANOSR contestă noua metodologie de evaluare a studiilor doctorale

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) contestă noua formă a Metodologiei de evaluare a studiilor universitare de doctorat și a sistemelor de criterii standarde și indicatori de performanță, adoptată prin OMEN nr. 3200/2019 și publicată în Monitorul Oficial al României în data de 5 martie, apreciind că actuala versiune „pune în pericol întreg procesul de evaluare, care a avut un parcurs tumultuos”.

În opinia reprezentanților alianței, metodologia nou adoptată „viciază în mod evident procesul de evaluare a școlilor doctorale și periclitează suplimentar credibilitatea instituțiilor de învățământ superior, existând posibilitatea de a nărui definitiv prestigiul studiilor universitare de doctorat din România, la nivel internațional”.

„Această nouă metodologie este lipsită de legitimitate, anulând o metodologie cu același obiect de reglementare, adoptată în noiembrie 2018. Metodologia precedentă a trecut printr-un larg proces de consultare și dezbatere cu reprezentanți ai Consiliului Național al Rectorilor (CNR), ai Agenției Române de Asigurare a Calității Învățământului Superior (ARACIS) și cu noi, reprezentanții studenților. În schimb, forma noii metodologii nu a fost dezbătută și nu a fost agreată de nici un actor din sfera învățământului superior din România. Amintim că, începând cu toamna anului 2016, toate școlile doctorale din România sunt autorizate provizoriu, această măsură fiind luată «din pix», în contextul în care expirase termenul legal privitor la evaluarea școlilor doctorale” – arată ANOSR.

Reprezentanții alianței atrag atenția asupra eliminării unei mențiuni directe referitoare la experții internaționali din comisiile de evaluare externă a studiilor doctorale, dar și asupra faptului că „OMEN nr. 3200/2019 nu este corelat cu legislația primară în vigoare”, în sensul că: „nu se evaluează distinct școlile doctorale, așa cum este specificat la art. 158, alin. (4) din Legea Educației Naționale (LEN) 1/2011, ci doar domeniile de studii universitare de doctorat; definiția studiilor universitare de doctorat, prevăzută la art. 4, nu include doctoratele de tip profesional, prevăzute în LEN nr. 1/2011 la art. 158, alin. (6), lit. b), lipsind referințele la domeniile artelor sau sportului, care au o finalitate diferită față de doctoratul științific”.

ANOSR își exprimă, totodată, îngrijorarea cu privire la faptul că reprezentanții mediului universitar nu s-au pronunțat în mod public împotriva noii metodologii. „Acest lucru ne întristează, întrucât actuala metodologie este contrară discursului public al universităților din România, care militează, teoretic, pentru un învățământ superior calitativ, echitabil, internaționalizat și centrat pe student” – se spune într-un comunicat al ANOSR, remis, miercuri, presei.

Prin intermediul aceluiași document, ANOSR își exprimă speranța că ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, va cântări toate argumentele prezentate și va reveni asupra deciziei „înainte de a arunca în desuetudine întreg procesul de evaluare a școlilor doctorale”.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie