ANOSR cere Guvernului „să nu refuze tinerilor dezavantajaţi social dreptul la educaţie”

În contextul scăderii constante a numărului de studenţi din România şi a abandonului universitar tot mai ridicat, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) cere imperios Guvernului României să adopte „o serie de măsuri concrete şi eficiente pentru a sprijini integrarea tinerilor proveniţi din medii socio-economice defavorizate în învăţământul superior”.

„Deşi creşterea numărului de absolvenţi de învăţământ superior este o ţintă strategică asumată de Sigla ANOSRRomânia şi, în acelaşi timp, acest lucru poate aduce doar beneficii pentru economie şi societate, în Pachetul integrat pentru combaterea sărăciei adoptat de Guvernul României nu există nici o măsură care să înlesnească accesul tinerilor în învăţământul universitar, chiar dacă accesul la educaţie devine de la un an la altul tot mai costisitor” – acuză reprezentanţii studenţilor.

Într-un comunicat remis, miercuri, presei, aceştia arată că, în februarie 2016, Guvernul României a lansat un pachet de 47 de măsuri care vizează combaterea sărăciei, dar, „deşi câteva dintre aceste măsuri se referă şi la grupa de vârstă 16-24 de ani, în mod surprinzător, nici una dintre măsuri nu îşi propune să faciliteze accesul tinerilor cu o situaţie materială precară la un program de studii din învăţământul superior, sau susţinerea acestora pe parcursul studiilor universitare”.

În acest context, ANOSR propune completarea Pachetului integrat pentru combaterea sărăciei cu cinci noi măsuri, aplicabile grupei de vârstă 16-24 de ani.

Prima măsură propusă de studenţi vizează alocarea, începând cu anul universitar 2017-2018, a unui procent de 30% din totalul locurilor pentru programele de studii de licenţă şi master finanţate de la bugetul de stat pentru tineri proveniţi din medii socio-economice defavorizate, exclusiv în funcţie de criterii sociale şi în funcţie de nevoile şi direcţiile strategice regionale de dezvoltare ale acestor zone.

O a doua măsură se referă la derularea unui program naţional de orientare în carieră pentru elevi, „care să contribuie la o alegere responsabilă a unui program de studii universitare”, ceea ce ar conduce spre o reducere a ratei şomajului şi la „prevenirea unui număr mare de potenţiali beneficiari ai sistemului de reintegrare socială şi profesională gestionat de statul român”.

„Universităţile de Vară pentru Elevi reprezintă o serie de şcoli de vară destinate în principal elevilor absolvenţi de clasa a XI-a, desfăşurate în mai multe centre universitare din ţară, prin care participanţii au posibilitatea să descopere mediul universitar, simulând, practic, viaţa de student timp de mai multe zile. Astfel, organizaţiile studenţeşti membre ANOSR, în parteneriat cu universităţile, pregătesc pentru elevii participanţi cursuri introductive, sesiuni de examene, competiţii, evenimente culturale, sesiuni de formare sau de divertisment, proiectul sprijinind din plin procesul de orientare în carieră a viitorilor studenţi. Transformarea programului Universităţi de Vară pentru Elevi într-un program naţional care să se desfăşoare în toate universităţile de stat din România ar reprezenta o acţiune benefică, în sensul că ar îndruma elevii să îşi aleagă responsabil şi informat parcursul academic viitor” – arată liderii studenţilor.

Cea de-a treia măsură propusă de studenţi priveşte asigurarea gratuită de cazare, masă, îmbrăcăminte, încălţăminte, materiale de studiu şi servicii de consiliere şi orientare în carieră, lunar, pentru studenţii proveniţi din medii socio-economice defavorizate, pe toată perioada studiilor de licenţă şi masterat. În opinia lor, acest lucru poate fi realizat prin revizuirea Hotărârii de Guvern nr. 445/1997, modificată prin Hotărârea de Guvern nr. 558/1998 privind stabilirea criteriilor generale de acordare a burselor şi a altor forme de sprijin material pentru elevii, studenţii şi cursanţii din învăţământul de stat, „în aşa fel încât studenţii proveniţi din medii socio-economice defavorizate, pe lângă asigurarea de la bugetul de stat a costurilor efective de şcolarizare, să fie susţinuţi să parcurgă şi să finalizeze cel puţin două cicluri de studii universitare (licenţă şi master)”.

O altă măsură propusă de ANOSR vizează conectarea studenţilor din medii socio-economice defavorizate la societatea informaţională prin intermediul programului „Euro 200”. „Pentru ca studenţii să poată fi parteneri activi în procesul de învăţare, aceştia trebuie să fie conectaţi în permanenţă la platforme de e-learning, la resurse bibliografice electronice şi la ultimele informaţii privind literatura de specialitate, fapt ce nu poate fi realizat decât prin intermediul calculatoarelor. În prezent, deşi necesar, programul «Euro 200», care ar trebui să sprijine studenţii în achiziţionarea de laptopuri/calculatoare, este total neatractiv şi nu aduce nici un impact pozitiv în rândul acestora, numărul de beneficiari scăzând de la 505 în 2004 la 16 anul aceasta” – arată studenţii. Aceştia propun revitalizarea programului prin creşterea plafonului de venit net maxim lunar mediu/membru de familie şi creşterea sumei ce va fi acordată ca sprijin financiar pentru achiziţionarea unui calculator/laptop (suma de 200 de euro fiind, la ora actuală, „insuficientă pentru achiziţionarea unui calculator decent din punct de vedere al caracteristicilor tehnice”).

Cea de-a cincea şi ultima măsură propusă de ANOSR vizează creşterea calităţii învăţământului preuniversitar din mediul rural prin „revitalizarea sistemului de burse acordate unor studenţi cu domiciliul în mediul rural”.

„Hotărârea de Guvern nr. 769/2005 reglementează posibilitatea de a acorda burse studenţilor cu domiciliul în mediul rural care urmează cursurile unor instituţii de învăţământ superior acreditate şi care se obligă ca după absolvirea studiilor universitare să profeseze în învăţământul din rural o perioadă cel puţin egală cu perioada pentru care au primit bursa. Dacă în anul 2008 existau la nivel naţional 454 de beneficiari ai acestui tip de bursă, în prezent nu mai există nici unul. Considerăm că un astfel de program ar putea contribui la creşterea calităţii învăţământului preuniversitar din mediul rural, astfel că acest sistem de burse ar trebui regândit şi mai bine finanţat, pentru a deveni atractiv pentru studenţi şi pentru a-i încuraja pe aceştia să contribuie la dezvoltarea comunităţilor defavorizate din România” – arată reprezentanţii ANOSR.

În opinia acestora, educaţia, care este un drept fundamental al oricărui cetăţean, „ar trebui tratată în mod real ca o prioritate naţională”, iar tinerii proveniţi din medii defavorizate „ar trebui sprijiniţi suplimentar, pentru a parcurge programe de studii universitare, în vederea asigurării unui sistem de învăţământ echitabil şi accesibil tuturor”.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie