Traficul din oraş, între centura metropolitană, tiroliene şi telegondole

Aşa cum aţi putut citi în ediţiile recente ale cotidianului nostru, municipalitatea clujeană a lansat, în premieră în România, programul de Bugetare participativă. În cadrul programului, fiecare clujean poate propune un proiect pentru implementare, acesta urmând a beneficia de până 150.000 de euro din bugetul local al municipiului Cluj-Napoca. După etapa de depunere a proiectelor, s-a putut vedea că cea mai mare parte de propunerilor vizează decongestionarea traficului auto din oraş, resperctiv îmbunătăţirea infrastructurii rutiere. Acest lucru nu face decât să arate încă odată disperarea clujenilor generată de coşmarul pe care-l trăiesc zi de zi datorită traficului infernal din acest oraş.

Practic, programul lansat de municipalitate a constituit o ocazie pentru clujeni de a le arăta celor responsabili că au idei pentru a nu-şi mai piede ore din viaţă stând blocaţi în trafic, pentru a nu se mai plimba zeci de minute în căutarea unui loc de parcare sau pentru a nu se mai certa cu vecinul care i-a ocupat locul de parcare. Din aceste motive, unii dintre clujeni sunt dispuşi să apeleze la varinate de deplasare mai puţin obişnuite. Astfel, unul dintre participanţii la programul de bugetare participativă a propus amenajarea unei tiroliene din Bună Ziua până în zona centrală, doar ca să scape de ambuteiajele din trafic. Un altul s-a gândit la o telegondolă, iar alţii cred că două călătorii gratuite în fiecare zi pe mijloacele de transport în comun îi vor determina pe oameni să-şi lase maşinile acasă. Sunt multe idei şi proiecte în acest sens. Unele viabile, altele fanteziste. Nu ştim câte dintre ale vor fi implementate, însă ce e cert este că orice se va face pentru rezolvarea necazurilor cu traficul va fi un câştig.

Mai mult ca sigur însă, primăria va apela în continuare la retorica cunoscută: singura cale de a debloca oraşul este construirea centurii metropolitane. Într-adevăr, centura este necesară, însă, din păcate, nici aceasta nu va rezolva întrutotul problema. Centura va reuşi să scoată din oraş doar maşinile care tranzitează Clujul de la est la vest şi invers şi care, la ora actuală, nu au altă alternativă decât să treacă prin centrul oraşului. Însă, acestea nu sunt foarte multe în comparaţie cu zecile de mii de maşini conduse de cei care vin zilnic la locul de muncă sau de cei care îşi aduc copiii la şcoli şi grădiniţe.

Pe de altă parte, nimeni nu a spus până acum ce se va întâmpla cu traficul după ce va fi dat în folosinţă spitalul regional de urgenţă din Floreşti. Cu siguranţă, sutele de medici şi cadre medicale, pacienţi, aparţinători şi furnizori care vor trebui să meargă zilnic acolo vor încărca şi mai mult traficul. Aşa că nu-i exclus ca tot câştigul reducerii traficului din oraş prin construirea centurii metropolitane să se piardă odată cu darea în folosinţă a spitalului de urgenţă.

Poate că ar fi bine ca autorităţile locale să caute soluţii reale de rezolvare a problemei, şi să nu se mai ascundă după lipsa finanţării de la bugetul central pentru contruirea centurii.

Cosmin PURIŞ

Articole din aceeasi categorie