Raed Arafat, despre protestul din 10 august: Nu am dat date false, greşite, exagerate, am zis realitatea (II)

AGERPRES: Aţi anunţat recent că urmează să fie organizată o licitaţie pentru îmbunătăţirea sistemului unic de urgenţă 112. Care vor principalele noutăţi şi când estimaţi că vor deveni funcţionale modificările?
Raed Arafat: Acest lucru este realizat de către colegii de la Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. STS este cel care coordonează centrele de preluare apel 112. Sistemul 112, fiind creat pe la începuturile anilor 2000, nu a suferit nicio înnoire a acestor echipamente şi a infrastructurii. Aşa că acţiunea pe care o face STS acum pe fonduri europene este una foarte importantă şi extrem de bine venită, pentru că în primul rând aduce sistemul la nivelul anilor 2020. Tehnologia care va fi în sistem va fi una mult mai modernă decât a începutului anilor 2000. În al doilea rând, iar asta le va permite colegilor de la STS, în colaborare cu noi – şi au fost unele consultări deja – să îmbunătăţească software-ul care este folosit pentru gestionarea apelurilor. Ameliorarea sistemului va fi vădită, din punctul nostru de vedere, şi va avea un impact din punct de vedere calitativ şi asupra utilizatorului. S-ar putea să fie introdusă posibilitatea de video call, de discuţii video, pentru a vedea ce se întâmplă acolo. Din discuţiile pe care le-am avut inclusiv ieri cu colegii de la STS sunt prevăzute apelurile video, integrarea WhatsApp, pentru a discuta şi pentru a transmite imagini de la faţa locului. Nu vorbim aici doar de cazurile medicale, vorbim de incendii. Am văzut astfel de sisteme folosite în alte părţi. Partea de localizare să fie ameliorată, aducând tehnologii mai moderne de localizare. Deci, toate astea cu siguranţă o să le vedem încet-încet implementate în noua structură a sistemului.
AGERPRES: Au fost demarate procedurile de achiziţie a peste o mie de ambulanţe pentru SMURD şi serviciile de ambulanţă. Când estimaţi că vor putea intra efectiv în serviciu primele ambulanţe noi?
Raed Arafat: Noi avem mai multe licitaţii în curs, pe fonduri europene. Avem licitaţii care sunt pe partea de situaţii de urgenţă, care nu sunt ambulanţe, deci maşini de pompieri, autoscări. De exemplu, pe maşinile de pompieri este o licitaţie efectuată, pe o mie de maşini de capacitate 5.000 şi 9.000 de litri. Iar licitaţia este deja aproape de finalizare, adică o să ajungem la semnarea acordului cadru în cel mai scurt timp, sper. Bani pentru primele 500 de maşini de pompieri sunt. Asta înseamnă 8-10 maşini pe judeţ, depinde de mărimea judeţului, de subunităţile care sunt în el. Colegii pompieri o să primească maşini noi, şi nu numai pe incendii, pentru că în anul acesta se distribuie 64 de autoscări noi. Mai este o licitaţie pe încă o sută de autoscări, ca să ajungem ca majoritatea oraşelor mici, municipiilor, să aibă autoscări. În acest moment nu e situaţia aşa, sunt puţine. Anul trecut am reuşit să aducem 16, anul acesta 64. Sunt în curs de livrare, se va finaliza înaintea sfârşitului anului şi există o licitaţie pentru încă o sută.
După care, diferite mijloace de intervenţii la incendii de pădure. Elicopterele – caietul de sarcini este pe SEAP şi aşteptăm să fie validat ca să înceapă licitaţia. Acolo este vorba de elicoptere mari de căutare salvare, care să înlocuiască dotarea veche pe care o avem, alcătuită din elicoptere MI-17, MI-8. Vreo trei-patru elicoptere funcţionale, maxim. Noi o să ajungem la un număr mai mare de elicoptere mari funcţionale, dar şi elicoptere destinate salvării montane. Toate aceste lucruri sunt în curs.
În ceea ce priveşte ambulanţele de tip B, licitaţia s-a terminat. Am avut deja primele discuţii cu furnizorii şi cu Inspectoratul General. O să înceapă livrările din anul acesta. Vom continua şi anul viitor. Noi ne aşteptăm în total în anul acesta şi în anul viitor, în ce priveşte ambulanţele de tip B, C şi A, să atingem în jurul a 1.200 de ambulanţe. Dintre acestea, ambulanţele de tip B sunt majoritare, iar primele 400-500 ambulanţe de tip B şi C urmează să fie livrate anul acesta, până în decembrie. Vor fi distribuite şi serviciilor de ambulanţă şi SMURD.
AGERPRES: Despre câte elicoptere e vorba?
Raed Arafat: În prima fază, gândul este spre patru elicoptere pentru salvare montană şi şase elicoptere mari pentru căutare-salvare, pentru transport multiple victime şi pentru stingerea incendiilor. Deci, ne creştem capacitatea inclusiv pentru stingerea incendiilor în caz de incendii de pădure.
AGERPRES: Aţi semnalat recent problema centrelor SMURD, care nu mai pot fi susţinute financiar pe fondul creşterilor salariale din administraţia locală. Aţi primit vreo reacţie sau soluţie din partea reprezentanţilor Guvernului?
Raed Arafat: Aici este vorba despre cinci judeţe, care au fost judeţe pionier în crearea echipajelor de prim ajutor. Vorbim de Mureş, Sibiu, Hunedoara, Arad şi Iaşi, unde încă înaintea apariţiei legii 95/2006, ei deja aveau echipe de prim-ajutor create cu sprijinul autorităţilor locale şi în colaborare cu ISU, iar când a apărut legea am creat cadrul legal prin care să finanţăm, prin bugetul de stat, maşinile, consumabilele şi reparaţiile, şi ei să finanţeze – în colaborare cu UAT-urile care sunt în jurul lor – personalul, care era în jur de 12 persoane pe punct. Nu e prima dată când se trece prin situaţia asta, când să vină un primar şi să vrea să desfiinţeze un echipaj. De fapt, noi am învăţat o lecţie foarte importantă, că e mult mai bine cum avem sistemul organizat: un sistem naţional, care aparţine statului, decât un sistem fragmentat şi care să aparţină autorităţilor locale. Pentru că, din păcate, foarte greu poţi să asiguri o viziune unitară şi un sistem puternic, bine pus la punct, standardizat, interoperabil, când dai fiecărei autorităţi locale o sarcină locală pe sistemul de urgenţă.
Ne-am confruntat începând cu anul trecut cu această ameninţare din ce în ce mai mare, că “Noi închidem echipajele, că nu mai avem bani pentru salariile oamenilor”. În unele situaţii s-au găsit soluţii temporare, cum e Mureşul, unde Consiliul Judeţean a venit cu sume de sprijin pentru autorităţile locale, dar au zis clar că: “Pe anul 2018, până la sfârşit, găsiţi-vă o soluţie”. Şi acolo vorbim despre cel puţin jumătatea echipajelor de prim ajutor din Mureş, care sunt multe. Deci, sunt vreo 13-14 echipaje, permanent funcţionale şi jumătatea lor aproape aparţin de aceste echipe civile. Gândiţi-vă ce ar însemna dispariţia lor. Asta înseamnă câteva zeci de intervenţii pe zi, poate, pe care le fac aceste echipaje. Sunt unele dintre ele izolate total, în zone rurale, care deservesc aceste zone din 2001. Gândiţi-vă ce s-ar întâmpla cu zona respectivă, dacă ar dispărea din peisaj acest echipaj. În mod clar trebuie găsită o soluţie.
În unele judeţe, primarii, care erau înţeleşi între ei că vor finanţa salariile, nu toţi şi-au respectat angajamentele şi nu toţi au plătit aceste salarii în fondul comun, pentru aceste echipaje. S-a trezit o singură primărie încărcată cu toate salariile celor 12 persoane. În alte cazuri, s-a schimbat primarul – pentru el asta nu mai e o prioritate şi aşa mai departe. Soluţia pe care noi o considerăm optimă este ca pentru o singură dată, prin lege, să preluăm aceste echipaje, să le integrăm în structurile noastre publice, la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, şi să terminăm tot acest bâlci şi să ne asigurăm că populaţia este deservită mai departe. În momentul în care vor dispărea aceste echipaje şi nu avem soluţii pentru rezolvarea problemei din zonele respective, o să avem persoane decedate, mai devreme sau mai târziu. Noi am atras atenţia autorităţilor locale şi autorităţilor judeţene în acest sens şi, bineînţeles, la nivel central încercăm să găsim o soluţie, chiar dacă multă lume vine şi îmi zice: “Nu avem bani, nu putem!”.
Eu cred că pentru aceste echipaje trebuie găsită o soluţie. Nu avem cum să lăsăm aceste echipaje să dispară. Şi sunt două aspecte aici: prezenţa echipajului şi corectitudinea faţă de oamenii care au deservit aceste echipaje ani de zile. Nu este normal. Îţi spune: “Eu închid echipajul, vino tu cu un echipaj de la ambulanţă sau de la pompierii militari să îl pui aici”. Adică eu dau afară oameni care au lucrat cinci-zece ani sau mai mult şi le spunem: ‘La revedere! V-am dat afară acum’. Ei nu mai pot fi încadraţi oficial să meargă să participe la un concurs la pompieri, din cauza vârstei. Deci i-am dat afară cu toată experienţa lor. Noi avem nevoie încă de a crea puncte de lucru noi. În loc să înlocuiesc 28 de echipaje de acest gen cu echipe pe care nu le am la acest moment şi care costă bani şi ele – pentru că trebuie să angajez oameni sau să găsesc o soluţie; eu nu pot să disloc echipe de la un loc la altul, pentru că nu am destule echipe unde le am acum -, dacă eu vin şi fac acest lucru, asta înseamnă că noi efectiv nu facem decât să pierdem nişte oameni care sunt cu experienţă. Şi sunt oameni împotriva cărora nu am avut niciodată reclamaţie, chiar dacă funcţionează de atâţia ani. Şi au salvat vieţi şi ei, au resuscitat oameni, au defibrilat şi au făcut tot ce trebuie să facă. Şi noi vom ajunge în final să pierdem 30 de puncte de lucru importante şi să prelungim timpul de intervenţie acolo.
Nu se poate să nu găsim o soluţie. Trebuie să ne aşezăm şi cu Finanţele şi cu toată lumea şi să spunem: “În interesul a cel puţin 300.000 de oameni, poate aproape jumătate de milion de oameni – pentru că fiecare echipaj deserveşte minim 10.000 de oameni în zona lui de intervenţie – dacă noi lăsăm aceste echipaje să se oprească, înseamnă că lăsăm aceşti oameni descoperiţi, trebuie să aştepte ambulanţa de la o distanţă mai mare, ambulanţa trebuie să deservească încă 10.000 de oameni, ceea ce înseamnă că există şanse să nu fie liberă nici pentru unii, nici pentru alţii”. Toate astea sunt motive pentru a rezolva această problemă rapid şi fără foarte multe filosofii. Personalul trebuie preluat şi păstrat. Soluţia este fie să asigurăm de undeva finanţarea la primărie, fie – soluţia cea mai sigură şi stabilă – preluarea lor şi introducerea în sistemul oficial, al IGSU şi al SMURD-ului militar.

Articole din aceeasi categorie