Pandemia digitalizează România

Dacă va fi cumva să ne alegem şi cu ceva bun din toată nebunia acestor zile, acel ceva ar putea fi trecerea sau măcar tentativa de a trece la o oarecare digitalizare în administraţie. Este de-a dreptul amuzant de văzut cum mai toate agenţiile, autorităţile şi ministerele se înghesuie care mai de care să propună transmiterea online a tot felul de acte, documente şi declaraţii, chestie care cu câteva săptămâni în urmă părea a ţine de domeniul fantasticului. Căci, după cum spune zicala “ce aduce ceasul, nu aduce anul”, coronavirusul a adus în DOAR cîteva zile o picătură din ceea ce de ani şi ani de zile cer mai toţi românii.

Inclusiv Fiscul, cea mai cea instituţie din ţara asta, s-a decis că nu mai este nevoie să vadă la chip şi la cozi chiar pe toată lumea, realizările ultimelor zile fiind cererile online pentru eliberarea mult doritului Certificat pentru Situaţie de Urgenţă, plus cu cireşa de pe tort – Ordinul de plată multiplu electronic la Trezorerie – document despre care s-a anunţat pompos că poate fi folosit de toată suflarea plătitoare de taxe şi impozite.

Ceva mai iute decât Fiscul a fost Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă, instituţie care a renunţat chiar şi la minunatul Certificat de Urgenţă, pentru plata ajutorului de şomaj tehnic fiind suficientă o declaraţie pe proprie răspundere a firmei, plus două – trei acte, trimise şi acelea online. Şi Inspectoratul de Muncă a adoptat o atitudine mai informatizată, înregistrarea primului contract individual de muncă putându-se face tot prin internet. (Ce-i drept, prea puţini angajatori şi angajaţi au acum nevoie de această facilitate, concedierile fiind mult mai frecvente decât angajările).

Nici Casa de Pensii nu s-a lăsat mai prejos, aşa că înregistrarea cererilor de deschidere a drepturilor de pensie se poate face acum telefonic sau pe e-mail, prezentarea „pe viu” a documentelor fiind amânată pentru mai târziu. De altfel, o mulţime de cereri, declaraţii şi acte necesare la solicitarea beneficiilor de asistenţă socială se pot depune acum online sau prin poştă electronică. Printre benefiile cu pricina figurează venitul minim garantat, alocaţia pentru susţinerea familiei, alocaţia pentru copii, ajutorul pentru încălzirea locuinţei sau indemnizaţia lunară de hrană, beneficii ce puteau fi obţinute numai după „perierea” temeinică a tuturor actelor de pe lume.

Însă, campionul în domeniu pare a fi Ministerul Agriculturii. Astfel, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură a descoperit că poate face tot felul de lucruri „de la distanţă”, aşa că cererile unice de plată, cele pentru vizarea carnetului de rentier agricol, documentele pentru schemele de plată şi ajutoarele de stat, inclusiv cele pentru bunăstarea animalelor se pot trimite tot electronic şi – minune – chiar Agenţia va trimite prin e-mail beneficiarilor decizia de plată pentru motorina agricolă. Mai mult chiar, Ministerul a furnizat o inovaţie în domeniu: a pus la dispoziţia producătorilor de legume o platformă online, unde aceştia pot să-şi înscrie produsele disponibile, doar-doar vor intra în atenţia marilor lanţuri de magazine.

Inclusiv Loteria Română vrea acum să facă jocuri online, asta după ce maximul de modernitate atins a fost reprezentat de anticele lozuri răzuibile, din care au fost emise noi modele chiar de curând.

Să nu încheiem înainte de a aminti de primării. Sau măcar de una dintre ele. Cea de la noi a decis că, de săptămâna viitoare, căsătoriile sunt suspendate. Pentru a nu face notă discordantă cu informatizarea acerbă a pandemiei, poate că nu ar fi lipsit de interes să se treacă la oficierea online a ceremoniei în care mirele pupă mireasa în faţa unui ofițer de Stare Civilă, aflat de acestă dată sau pe WhatsApp sau pe Skype, la alegere.

Articole din aceeasi categorie