Nu-i laudă de sine!

Radu VIDA

radu vidaTotul se măsoară.
Cel mai…, cea mai…, în tot felul de unităţi etalon. Şi mintiuca noastră reacţionează în aşa fel, încît orice aluzie comparativă este ridicată pe piedestal sau, din contră, coborîtă în berna nepăsării generale. Asta dacă, cumva, cineva, sugerează măcar că nu eşti cel mai bun, cel mai fercheş, cea mai mică sau cel mai mare…

Arareori îngăduie zeii, vorba unei celebre scriituri a lui Stefan Zweig. Şi, într-adevăr, minunea s-a întîmplat, cu toate că, se ştie, de 2000 de ani locul este cunoscut, răs-citat, agresat, îndrăgit şi huiduit, totodată.

Că ne place sau nu, Lonely Planet este una dintre companiile de turism (cu multe alte funcţii, se înţelege), care are, poate, cel mai greu cuvînt de spus, în cea ce priveşte călătoriile. Destinaţiile de vacanţă. Să nu credeţi că această renumită firmă multinaţională face aprecieri, aşa, din burtă, cum se spune. Merge, face, drege, se documentează. Iar verdictele sînt dintre cele mai severe. O pală de vînt, un clipocit de apă de munte, venit într-un moment nepotrivit (?), o vorbă aruncată la întîmplare – toate contribuie la realizarea unui tablou sumbru. Şi, într-o clipă, se năruie tot ceea ce-i frumos, deştept şi – ştiţi dumneavoastră – devreme acasă. (Ea, nu el!)

Dacă am invocat zeii, alături de un mare spirit şi condei european, e pentru că, vedeţi şi dumneavoastră, faimoasa firmă de turism de care pomeneam şi-a publicat clasamentul anual. Şi îndeamnă împătimiţii de călătorii, turiştii anului 2016, să pornească la drum. Trebuie să spun, să subliniez chiar, cei care, realmente, vor ca, în această viaţă, să vadă planeta pe care vieţuim şi să-i guste frumuseţile, se ghidează, într-o proporţie covîrşitoare, după acest ghid. Ghid care, pînă acum, n-a dat greş, n-a dezamăgit şi, mai ales, n-a făcut reclamă gratuită.

Ştiţi şi dumneavoastră cît de subiectivă este aprecierea unora sau altora, în ceea ce priveşte locurile vizitate. Şi mai ştiţi că, acolo unde familia prietenului dumnevoastră s-a simţit cel mai bine, poate să devină un dezastru cînd, în sfîrşit, s-au creat toate condiţiile pentru ca dumneavoastră să mergeţi în locul recomandat cu atîta dezinteres şi căldură de acesta.

Aşa ceva nu se întîmplă cu recomandările Lonely Planet.
De ce? Pentru că, aşa cum spuneam, la modul cel mai profesionist cu putinţă, evaluarea locurilor în care sînt trimişi turiştii se face pe criterii obiective. Aşa că, iată, în noul „Top 10” pe anul 2016, la secţiunea cele mai frumoase regiuni de vizitat, se află…

Transylvania.
Am urmat întrutotul grafia, nu din snobism, ci pentru că, pe site-ul companiei celelalte localităţi de vizitat – Cluj-Napoca, Tîrgu-Mureş, Braşov şi Poiana Braşov, Păltiniş şi Sibiu, circuitul bisericilor fortificate, castelul huniazilor – sînt scrise în cea mai frumoasă limbă românească. Sigur, explicaţiile sînt în engleză şi mi-am surprins strigătul lăuntric la recomandările gastronomice de sarmale, mici, miel şi păstrăv la proţap, gulaşul din ţinutul secuiesc sau ţuica (chiar aşa scrie!) de pe tot cuprinsul transilvan.

Este foarte uşor de controlat ceea ce vă spun eu aici. Totul e, vorba aia, la un click distanţă. Aşa că – trebuie să vă spun – doar o singură tentă de reclamă am găsit în tot texul: faptul că însuşi Prinţul Charles al Marii Britanii şi-a plantat în grădina propriului palat de acasă o floare rară, tocmai pentru a-i aminti de… Transylvania.

Pe mine m-a uns la suflet, zău.
Nu de alta, dar n-am spus-o noi şi asta face bine chiar şi la sufletele cele mai critice de pe meleag, care nu ştiu altceva decît să huiduie ce avem… de mai bine de 2000 de ani.

Articole din aceeasi categorie