Metamorfopsia la români

radu vidaRADU VIDA

La unii dintre ei. Mai ales, la confraţi. S-au găsit cazuri de… malpraxis jurnalistic în cele mai ciudate mijloace de comunicare în masă. Spunând de rău şi acolo unde este bine. Căutând, cu alte cuvinte, tot ceea ce-i mai mic, jegos, imperfect, nepopular în existenţa noastră. Fără să vadă că, da, viaţa e alcătuită din alb şi negru, bine şi rău, mult şi puţin. Şi că, indubitabil, faptele bune fac ca viaţa să fie mai uşoară, dacă nu chiar mai frumoasă. În orice caz, cu mai puţine tensiuni.

Glosez pe marginea deformării imaginilor şi a percepţiei alterate a realităţii pentru că, iată, în noianul de ştiri proaste (împuşcaţi, decapitaţi, morţi, răniţi, violate, agresate…) nu s-a găsit una, mai acătării, care să ne învioreze existenţa.

Am căutat.

Intenţionat am parcurs agenţiile (câte or mai fi rămas), ziarele, site-urile la zi. Nimic! Aflu din îndepărtata Chină însă că, iată, la Ghimbav se petrece un lucru care ar trebui să umple sufletele de bucurie. Şi mândrie. În acest septembrie, ca să nu zic a.c. şi domini în acelaşi timp, Airbus Group şi surata Airbus Helicopters Industries începe producţia de helicoptere.

H215.

Ziua pentru mişcatul primului şurub sau nit este fixată pe 13 vinicer şi marchează intrarea noastră în lumea celor care au ceva de spus în acest domeniu al înaltelor tehnologii. N-ar trebui să ne întristăm foarte… că au venit alţii să facă asta. Am fi putut şi prin forţe proprii, dar… Bine şi aşa! Pentru că, până în 2019 se preconizează să fie angajaţi 350 de lucrători de înaltă calificare, ceea ce va însemna că se vor putea realiza 15 elicoptere pe an. Deocamdată civile. Iar prima… drăcovenie zburătoare îşi va încerca aripile de libelulă în 2017. Mai trebuie spus că, odată ce experienţa îşi va spune cuvântul, se prevede un amplu transfer de tehnologie şi se va trece şi la fabricarea helicopterelor militare. E important că  grupul francez a investit 55,7 milioane de euro? Sau mai bine scoatem în evidenţă că statul român a… ajutat investiţia cu 5,2 milioane de euro? Eu zic că-i irelevant. Nici cifra investită nu spune prea multe, nici  mica ciupeală nu ne sărăceşte mai rău. Mai important e că, ani de zile IAR Ghimbav, Aerostar, Aerotech, Termomecanica vor avea comenzi. S-au încheiat deja contractele pentru furnizarea pieselor de schimb şi, în final, investitorul vrea ca helicopterele fabricate aici să aibă 100% piese şi componente româneşti.

Problema cu deformarea imaginilor încurajatoare e că, neîndoielnic, cauzează. Şi până nu preia cineva ştirea, apărută, în final, într-un ziar mult prea specializat economico-financiar, spun că Airbus Group are o flotilă de 12.00 de helicoptere în derulare la 3000 clienţi din 154 de ţări.

Sigur: am fost aleşi pentru că, la noi,  forţa de muncă este ieftină. Şi, ca atare, şi costurile noilor helicoptere vor fi mai mici. Dar facem parte din 22.000 de specialişti angajaţi la acest gigant economic. Şi suntem (vom fi, mă rog) parte din realizarea unui venit de 6,8 miliarde de euro anual.

De ce ar trebui deformată această imagine?

Nu ştiu.

Ştiinţa spune că percepţia ochiului ar fi de vină pentru această metamorfopsie îmbârligată. Eu, mai modest, spun că baiul e în creierul celor care văd numai relele din lumea asta. Şi recunosc, treaba e contagioasă.

Cel puţin în lumea noastră, a condeierilor cu… tastatura.

Articole din aceeasi categorie