Între P.U.G. şi fantasmagoriile electorale

Ilie CĂLIAN

CALIANNu vă puteţi imagina cu ce satisfacţie am primit informaţia că Primăria Cluj-Napoca şi Consiliul Judeţean Cluj au căzut de acord, cel puţin în datele generale, asupra a ceea ce se numeşte “Actualizare Plan General Urbanistic al municipiului Cluj-Napoca”. Această lucrare, de excepţională importanţă – subliniez: excepţională! -, a necesitat, nu mă îndoiesc, enorm de multă muncă, foarte multă voinţă de a face, totuşi, ceva, temeinic pentru viitorul oraşului şi zonei metropolitane, precum şi îndelungate convorbiri pentru compromisuri politice. Înainte de a vorbi despre acestea – adică despre adevărata temă a editorialului, trebuie să spun, cu satisfacţie, ceva despre acest proiect.

În primul rînd, ca orice om care are propriile gînduri şi aspiraţii, mă bucur că unele dintre ideile pe care le-am susţinut pînă acum şi-au găsit locul în proiectul aprobat atît de către Primăria Cluj-Napoca şi consiliul său, cît şi de Consiliul Judeţean. Mă bucur să aflu că, pînă la urmă, se va realiza un drum pe celălalt mal al Someşului, pentru a ajunge la Gilău, la autostradă, ocolind, dar şi legînd Floreştiul; că se va realiza şi legătura de Nord, cu Floreştiul, legînd Mănăşturul cu Estul Someşenilor, respectiv centura Vîlcele – Apahida, prin Nordul cartierului Gheorgheni şi, astfel, făcînd posibilă şi o legătură cu zona Someşeni – Băi; că se va face şi cealaltă legătură, din Nord, cu Rădaia şi Baciu, realizînd, totodată şi o supraveghere a căii ferate, care să facă legătura între cartierul Grigorescu şi Baciu şi, cumva, şi o legătură a Nordului cu Apahida. Desigur, nu sînt mulţumit că marii maeştri ai P.U.G.-ului clujean nu au luat în discuţie trecerea de nivel cu calea ferată din zona industrială Est (inclusiv linia ferată uzinală de pe Calea Plevnei), şi, mai ales, un pod rutier, paralel cu cel de cale ferată, peste Someş, care să ducă direct către zisa zonă IRA, Selgros, Băile Someşeni şi nodul rutier de la Aeroport – Apahida. Mă mir că excelenţele lor, marii maeştri ai urbanismului şi arhitecturii, n-au observat această posibilitate. (Despre alte probleme de circulaţie din Cluj-Napoca nu scriu acuma.)

Mă mir, dar nu mă mir prea mult. Nu mă mir, întrucît ar trebui să mă mir, în primul rînd, de cei care-i plătesc – de cetăţenii municipiului Cluj-Napoca. Adică, ar trebui să mă mir că aceşti cetăţeni nu sînt conştienţi de faptul că, direct sau indirect, aceşti planificatori ai dezvoltării urbane sînt plătiţi din banii clujenilor şi, ca atare, clujenii au tot dreptul să-i tragă la răspundere. Ce-i drept, cu o condiţie: ca aceşti locuitori să ştie ei înşişi cum ar trebui să arate oraşul lor peste 30-50 de ani. Sau măcar peste 10 ani.

Întrebare simplă: pentru dumneavoastră, cei care mă citiţi, şi, mai ales pentru cele vreo trei sute de mii care nu mă citesc, are vreo importanţă cum va arăta oraşul şi cui îi va folosi?! Sînteţi absolut siguri că simţiţi o motivaţie interioară ca să participaţi efectiv la un dialog şi la o confruntare pe această temă?!
Vă mai amintiţi că, la ultimele alegeri locale, candidaţii la Primăria Cluj-Napoca, respectiv la Consiliul Judeţean, v-au propus nişte proiecte absolut fantasmagorice – şi totuşi le-aţi dat votul – unora sau altora?! Vă amintiţi de proiectul Someşului navigabil, cu vaporaşul?! Vă amintiţi de Someşul navigabil de la Cluj-Napoca la Dej?! Vă amintiţi că, de-a lungul timpului, exact oameni care au fost ori sînt acum în fruntea Primăriei Cluj-Napoca sau a Consiliului Judeţean v-au propus o mulţime de proiecte fantasmagorice – şi le-aţi dat votul?!

Cum se zice, nu e prost cine cere, e prost cine dă. Actualul P.U.G. este, din punctul meu de vedere, incomplet – în primul rînd pentru că încă nu rezolvă cel puţin două mari probleme – trecerea la nivel de cale ferată în zona industrială şi un pod peste Someş, paralel cu cel de cale ferată, a cărui necesitate numai un orb n-o vede. Dar, aşa cum este, acest P.U.G. este un important pas înainte pentru Cluj-Napoca şi zona metropolitană. Dar şi mai important – pentru cei care sînt capabili să gîndească şi, eventual, să-şi pună cenuşă-n cap pentru voturile prosteşti de pînă acuma – este faptul că absolut toate tîmpeniile electorale propuse alegătorilor clujeni au fost nişte înşelăciuni gogonate: candidaţii care v-au “vrăjit” cu tîmpenii ar fi putut să vină în faţa alegătorilor şi, cu onestitate şi modestie, să promită că vor susţine principalele nevoi de dezvoltare a oraşului şi judeţului, inclusiv acest P.U.G. – despre care ştiam.
Ar fi fost suficient!

Articole din aceeasi categorie