Frisoane șovin iredentiste

Viața politică din România continuă să fie tulburată de frisoane șovin iredentiste provocate de liderii formațiunilor politice maghiare din România, care conțin atacuri directe la adresa Constituției țării noastre. E grav că provocările sunt sprijinite sau chiar coordonate de Budapesta, scopul fiind de a convinge opinia publică, guvernele occidentale și forurile europene că România nu e capabilă să asigure condiții pentru păstrarea identității minorităților naționale. Practic, avem de a face cu același tip de retorică folosită și în perioada interbelică, scopul fiind de a determina elitele maghiare să se gândeacă la revizuire iar dacă nu va fi posibil acest lucru, de a justifica demersurile privind autonomia teritorială în Transilvania sau chiar independența acestei regiuni. Planul este clar: UDMR și Budapesta nu renunță la visul regatului „Sfântului Ștefan”, în cadrul căruia „națiunea maghiară” trebuie să-și impună supremația în Transilvania în detrimentul românilor majoritari. Cum poate fi realizat acest lucru? Ar fi patru etape.

În prima fază trebuie realizată autonomia „ţinutului secuiesc”, după care ar urma să se acţioneze pentru autonomia Transilvaniei.

În a treia etapă se propune independenţa Transilvaniei, iar în final, al patrulea pas, uniunea Transilvaniei la Ungaria, ca în 1848. Dar mai întâi de toate, pentru a putea fi pus în aplicare planul, e nevoie de pregătirea condiţiilor pentru diminuarea suveranităţii statului român în special în zonele locuite şi de comunităţi etnice minoritare.   

În acest registru se înscriu și atacurile lansate împotriva țării noastre de UDMR și Budapesta în contextul adoptării de către Guvernul României a Codului administrativ. Deși noul act normativ nu lezează cu nimic drepturile obținute până acum de minoritățile naționale, conducerea Uniunii și oficiali de la Budapesta au lansat o campanie de manipulare a opiniei publice extrem de virulentă, încercând să arate că noile prevederi legislative constituie un regres în privința drepturilor minorităților. Tonul atacurilor și dezinformărior a fost dat prin vocea liderului grupului UDMR din Senat, Cseke Attila. Acesta a încercat să convingă opinia publică de faptul că noul act normativ reduce nivelul drepturilor minorităților naționale și că România nu este un stat model. „În ansamblu, noul Cod Administrativ reprezintă un regres, un pas înapoi în ceea ce privește drepturile minorităților raportat la prevederile aflate până în prezent în vigoare”, explica senatorul Cseke Attila. A doua zi, au venit noi atacuri. De data aceasta de la Budapesta prin vocea ministrului ungar de externe Peter Szijjarto, oficialulul ungar folosind aceleași cuvinte cheie ca reprezentantul UDMR menite să discrediteze România. „Noul Cod administrativ, modificat de guvernul român printr-o OUG, reduce în loc să extindă drepturile minorităţilor naţionale, contrar unei propuneri susţinute anterior de o majoritate parlamentară”, explica Peter Szijjarto. Mașinăria de propagare a minciniulor și neadevărurilor a fost pusă în funcțiune de UDMR și „centrele de reflexie” iredentist șovine de la Budapesta din cauză că nu s-a putut introduce în noul Cod Administrativ o prevedere ce ducea la diminuarea rolului limbii române în zonele cu populaţie majoritar maghiară şi la obţinerea statutului de limbă oficială regională pentru limba maghiară. Despre ce este vorba? În proiectul de lege privind Codul administrativ, adoptat anul trecut de Parlamentul României, UDMR a reușit să includă o prevedere potrivit căreia dacă ponderea unei minorități scade sub 20% se păstrează dreptul de a utiliza limba proprie în administrație. Cum Curtea Constituțională a decis că prevederea și de altfel întreg Codul administrativ contravin Legii fundamentale, aceasta nu a mai apucat să fie implementată. Așadar, un drept care nu a existat niciodată cum poate fi restrâns?!

Cosmin PURIȘ

Articole din aceeasi categorie