Deputatul Cornel Itu: Avem nevoie de centura ocolitoare a municipiului Dej

Deputatul social democrat Cornel Itu vorbeşte într-un interviu acordat ziarului Făclia despre priorităţile sale în această sesiune parlamentară, stadiul proiectelor legislative pe care le-a iniţiat până acum şi despre planurile sale vizavi de judeţul Cluj.
Rep: Deputatul Cornel Itu, recent a început cea de a patra sesiune parlamentară din acest mandat. Care ar fi principalele obiective pe care le aveţi la nivel legislativ?
Deputat Cornel Itu: La startul acestei sesiuni parlamentare am creionat lista priorităților, atât a celor de ordin legislativ, cu impact major asupra economiei și societății românești, cât și a celor care vizează zona Clujului, și în special municipiul Dej și localitățile din proximitate.
Consider că este necesar să reglementăm domeniul pensiilor, unde sunt încă multe inegalități între oameni care au depus aceeași muncă, pentru aceeași perioadă de timp, au cotizat în mod egal, însă o parte dintre ei primesc mai puțini bani, iar acest lucru este incorect și extrem de frustrant. Așadar, Legea pensiilor este o prioritate pentru PSD în această sesiune, fiind, practic, proiectul cu cel mai mare impact social, urmând să aducă beneficii și majorări de venituri unei categorii de cetățeni care au fost mereu uitați, ba chiar pedepsiți, de guvernările de dreapta. O altă lege importantă pentru țara noastră este Legea offshore (Proiectul de Lege privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore), act normativ inițiat de Guvern, a fost adoptat în 9 iulie de Camera Deputaților, și întors în Legislativ de Klaus Iohannis printr-o cerere de reexaminare, pentru că, din păcate, aceasta a devenit una dintre preocupările principale ale președintelui…
Implementarea proiectelor de identificare de noi resurse de gaze naturale, dezvoltarea și exploatarea acestora, precum și cele de inter-conectare și dezvoltare a infrastructurii de transport și alimentare cu gaze naturale reprezintă o prioritate națională pentru securitatea energetică, asigurarea competitivității economiei și creșterea standardului de viață al cetățenilor prin asigurarea accesului la energie.
Astfel, este necesară crearea unui cadru legislativ național adecvat și coerent, care să fie funcțional pentru proiecte de exploatare petrolieră și de hidrocarburi offshore. Banii obținuți de statul român din impozitele și redevențele ce rezultă din urma acestor proiecte vor fi alocați pentru finanțarea proiectelor mari de infrastructură, în special în construirea de autostrăzi. Această lege are o importanță strategică imensă pentru țara noastră, reprezentând o oportunitate pentru independența energetică, dar și de dezvoltare economică, prin câștigurile pe care le va obține statul și pe care le va folosi în beneficiul tuturor românilor.
Rep: În ce fază a procesului legislativ se află proiectele pe care le-aţi iniţiat după preluarea acestui mandat?
Cornel Itu: În ceea ce privește proiectele pe care le-am inițiat, vreau să amintesc legea prin care se va înființa Centrul Muzeal al Locomotivelor din Dej, care, la fel, a ajuns la reexaminare, prin “grija” președintelui României, deși începând cu 1 martie 2018 acest spațiu expozițional ar fi trebuit să funcționeze cu acte în regulă. Tergiversarea pe care a impus-o președintele Iohannis nu are nici un efect benefic asupra colecției de 25 de exponate care se află în Depoul Dej-Triaj și sper ca legea să fie adoptată din nou cât de repede se poate. Avem la Dej locomotive cu aburi, cea mai veche având 105 ani, locomotive electrice, precum şi vagoane, adevărate bijuterii ale transportului feroviar care au făcut istorie în România. Expoziţia a fost înfiinţată în urmă cu 23 de ani de câţiva ceferişti pasionaţi, care s-au zbătut să aducă noi exponate pe care le-au recondiţionat în speranţa că numărul celor care vor veni să le vadă va creşte de la an la an.
Conservarea exponatelor este făcută prin grija şi dăruirea unei echipe de angajaţi din domeniul feroviar, şi prin implicarea unui om inimos şi pasionat de istoria feroviară, domnul Florin Nan, însă acest spaţiu cu potenţial turistic şi cultural nu are încă un statut juridic şi nu beneficiază de o minimă finanţare din partea statului român, drept urmare riscă să se degradeze şi să cadă în uitare. Ca să stopez o asemenea finalitate tristă, am inițiat această lege.
De asemenea, am inițiat și am depus în sesiunea trecută un proiect de lege de importanță majoră pentru structurile sportive, pentru buna desfășurare a activității acestora, în special în privința asigurării unei continuități în ceea ce privește finanțarea lor. Este vorba de Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 350 din 2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general. Aprobarea Bugetului are o perioadă considerabilă de dezbatere până la aplicare, și uneori se prelungește, fapt care conduce la blocarea desfășurării programelor (a campionatelor sau turneelor) în perioada ianuarie-martie, întrucât nu se pot deconta cheltuielile care pot fi dovedite prin chitanțe și facturi (arbitraj, cazare, masă, servicii medicale, transport, care asigură buna desfășurare a proiectului), având în vedere legea care e acum în vigoare. Așadar, am considerat că se impune o schimbare! Principala modificare pe care am adus-o prin proiectul meu este că se înlocuiește condiția temporală a anului bugetar cu condiția contractării de achiziții, bunuri sau servicii strict în scopul programului respectiv. Cred că modificarea conduce la o mai bună aplicare a dispozițiilor legii și acoperă alte ipoteze care nu se intersectau cu anul bugetar. Astfel, cheltuielile vor fi eligibile dacă se dovedesc că au fost oportune și justificate în scopul programului, eliminându-se rigiditatea limitei temporale.
Rep: Care ar fi proiectele dumneavoastră pentru Cluj?
Cornel Itu: În continuare, construirea centurii ocolitoare a municipiului Dej va rămâne în centrul preocupărilor mele. Avem nevoie de centura ocolitoare a municipiului Dej, pentru care iniţiez demersuri încă din anul 2013, și sper ca într-un final cei care pot aloca fonduri în acest sens să înțeleagă că proiectul trebuie să se concretizeze. Am depus și voi mai depune interpelări spre Ministerul Transporturilor, pentru că doresc clarificări cu privire la posibilitatea alocării unor fonduri suplimentare și includerea construcţiei centurii ocolitoare în Master Planul General de Transport.
De asemenea, problema trecerii de cale ferată KM CF 0+340, la intersecţia dintre CF Călători – Ocna Dej și DN1C Cluj-Napoca-Dej-Baia Mare necesită o rezolvare imediată. S-a introdus semnalizare optică și acustică, însă pentru a exclude riscul de accidente este necesară instalarea de bariere semiautomate. Totodată, infrastructura feroviară are nevoie de zmbunătăţiri semnificative pentru a diminua timpul de navetă a persoanelor care au locuri de muncă în municipiul Cluj-Napoca.
Din punct de vedere politic, anul Centenarului găsește România guvernată de o clasă politică oarecum dezbinată. Nu ne face cinste această caracterizare, însă dezbaterile dintre grupurile politice ar trebui să aibă în centrul lor aspecte care răspund nevoilor cetăţenilor, iar nu interese personale.
Prezenţa și activitatea noastră în Parlamentul României are un obiectiv pe care suntem datori să ni-l amintim de fiecare dată – acela de a îndrepta România spre o normalitate care să ne facă mândri. Îmi doresc ca ziua de 1 Decembrie să ne găsească însufleţiţi de spiritul unităţii şi patriotismului în acest an special.

C.PURIȘ

Articole din aceeasi categorie