Cluj-Napoca, orașul (r)evoluției verde

Fără îndoială, ne întrebăm cum va arăta Cluj-Napoca în viitor? O întrebare firească, întrucât auzim frecvent vorbindu-se de oraș inteligent și verde. Ideea de oraș inteligent (smart în limba lui Shakespeare) este o caracteristică a viitorului, mai mult sau mai puțin apropiat. Se tot vehiculează conceptul de „smart city”, dar traducerea nu e suficientă pentru a și răspunde la întrebările care ne macină. Încă de anul trecut s-a avansat scenariu științifico-fantastic cu autobuzul ca va rula pe străzile Clujului fără șofer la volan. Un fel de autobuz autonom care într-o primă fază va deservi numai zonei centrale a orașului. O inițiativă menită a arăta că orașul păstorit de Emil Boc chiar susține inovarea și ceea ce numim mai nou inteligență artificială. Pe care, vrem, nu vrem, nu putem s-o driblăm sau de care să facm abstracție. E în trend. Astfel de autobuze ale viitorului circulă deja în orașe precum Paris. Proiectele care se vehiculează vin să răspundă unor nevoi imediate, dar parcă nu țin de realitatea concretă, palpabilă. Cluj-Napoca este un oraș aglomerat în primul rând, cu alte cuvinte dinamic, viu, antrenant, atractiv pentru tineri, dar obositor pentru alte categorii și, mai mult decât atât, scump.
Mult prea expensive (cum zice englezul). Adică nu e pentru toate buzunarele. În lumina datelor statistice, mai mult sau mai puțin relevante, dar mai ales veridice, Cluj-Napoca ne apare drept un oraș care se înscrie aproape perfect în tendințele urbelor cosmopolite ale Bătrânului Continent. Ne zgârie timpanul sintagma „oraș sustenabil” și mă arde să știu cum se justifică aceasta în contextul în care ”urbea de pe Someș” (ca să-l citez pe un coleg de breaslă) e în topul celor mai poluate din Europa, aflat la limita suportabilității. Fără îndoială, la acest capitol, Cluj-Napoca stă nu o dată, ci de două ori prost. Ce e de făcut și cum încearcă autoritățile să contracareze această problemă? În acest sens, primăria încurajează folosirea mașinilor electrice în cazul taximetriștilor, doar că numărul autorizațiilor prevăzute în acest caz sunt puține, respectiv 31. În condițiile în care în prezent sunt eliberate aproape 2500 de autorizații. Primăria nu mizează numai pe taxiuri electrice, ci și pe autobuze electrice, Cluj-Napoca urmând să devină orașul european cu cele mai multe astfel de mijloace de transport în comun. Chiar și Poliția Locală va fi dotată cu mașini electrice, iar mai nou au apărut și trotinetele electrice. De curând a fost inaugurată prima stradă smart din România. O stradă science-fiction, desprinsă parcă din filmele Star-Trek sau Star Wars. Dar, cu siguranță, e nevoie de mult mai mult decât atât. E nevoie de infrastructură gândită pentru a încuraja mersul pe bicicletă și de educarea populației. Bănui că cea de-a doua condiție e greu de îndeplinit. Deocamdată avem la îndemână modelul concret al altor oraș europene. Chiar dacă autobuzele nepoluante încă mai au nevoie de îmbunătățiri, le găsim cu miile pe străzile Europei, continent poluat fără măsură.
Fără îndoială, viitorul transportului este full electric, or acest gen de transport va fi și o garanție a ceea ce ne dorim cu toții, să repirăm un aer bun.

Cristian FOCȘANU

Articole din aceeasi categorie