„Apoftegmele” candidaților la europarlamentare

Alegerile europarlamentare, un subiect bun de tors și întors pe toate fețele până pe 26 mai, când sperăm să ne fie mai cald. Campania electorală a început la finele lunii aprilie și în egală măsură tot atunci s-a dat startul și la calcule. Ca la fotbal, se fac pronosticuri și chiar pariuri…neoficiale. Campania electorală se încheie oficial pe 25 mai. România va avea 32 de reprezentanți în Parlamentul European, iar în cursă s-au înscris 14 partide și trei candidați independenți, dar dependenți de noroc. Știm bine că această campanie electorală se desfășoară în paralel cu referendumul pentru justiție convocat de președintele în exercițiu al României, Klaus Iohannis. Ceea ce mi-a atras atenția deunăzi nu sunt panourile amplasate prin cartierele clujene, ci sloganele candidaților. Și care fac obiectul intervenției mele.
Analizate, unele sunt simple și simpliste, lipsite de originalitate, altele cu indulgență catalogate inspirate, iar altele stârnesc, dacă nu hohote, cel puțin un zâmbet în colțul gurii. De pildă PSD se concentrează pe un mesaj ce ușor poate fi etichetat războinic și patriotard. Cu alte cuvinte, făcând paradă de patriotism, PSD reclamă că România a ajuns un fel de pubelă a Europei, considerând că țara noastră merită mai mult.
În replică, mesajul PNL-ului este îndreptat împotriva rivalilor social-democrați. Am reținut doar un fragment din discursul lui Ludovic Orban la mitingul desfășurat la Alexandria: ”românii au în mâini glonțul de argint ca să ucidă fiara pesedistă”. ”Glonțul de argint” la care a făcut referire Ludovic Orban este dreptul de vot și ștampila. Cel mai proaspăt mesaj al liberalilor către rivalii pesediști tocmai a ieșit din cuptor și a fost transmis de către Rareș Bogdan: ”Vreau să transmit un mesaj către PSD: pe 26 mai pentru voi, PSD-iștilor, vine cutremurul! Cutremurul liberal!”. După liberali, România nu doar că merită mai mult, ci contează în primul rând. În această campanie, liberalii promovează valorile justiției, iar mesajul transmis este unul pro-european.
Pentru prima dată candidată la alegerile europarlamentare, Alianța 2020 USR+Plus propune un slogan ușor infantil: „Fără hoție, ajungem departe”, foarte asemănător, dar nu la fel de reușit precum sloganul pe care l-au pus la bătaie la alegerile parlamentare din 2015: „Fără penali în funcțiile publice”. Alianța are în componență „jucători” din fostul cabinet Cioloș, unii cu gleznele fine, alții cu încheieturi de sticlă. Aflat la Alba Iulia, în campanie electorală, Cioloș a încercat să impresioneze electoratul servind prânzul la cantina Universității ”1 Decembrie 1918”.
Tot pentru prima dată joacă la nivel de Liga Campionilor și partidul lui „Alain Delon” Tăriceanu, ALDE, care vrea să „împuște” trei locuri eligibile cu sloganul ”ALDE în Europa cu demnitate”. Nou înființat pe harta politică autohtonă, Pro România pune la bătaie o echipă de candidați cu greutate și mă refer în primul rând la comisarul european Corina Crețu, însă nu e de lepădat nici fostul prim ministru al Republicii Moldova, Iurie Leancă. Sloganul partidului este ”Mândri că suntem români, mândri că suntem europeni”.
Cu toate pânzele sus, PMP-ul lui Traian Băsescu ne stârnește cu un slogan surpriză, găsit în celebrele ouă kinder: ”Uniți în Europa”. La…casele de pariuri, PMP are tot atâtea șanse să acceseze mai mult de un loc în Parlamentul European cât are FCSB să câștige titlul în Liga 1. În fine, UDMR și-a șifonat credibilitatea după asocierea cu social-democrații, de care caută să se dezică pe ultima sută de metri, de teamă că s-ar putea să ia craci la aceste alegeri. Jucând piramidal, precum egiptenii, UDMR vrea să înscrie două goluri la alegerile din 26 mai.
În concluzie, rămâne de văzut pe 26 mai cât de percutante sunt „maximele” și „cugetările” celor care râvnesc să ajungă la ciolanul din Parlamentul European.

Cristian FOCȘANU

Articole din aceeasi categorie