Acarul Păun de la aeroport

Nici nu am apucat să aflăm multe lucruri despre scandalul de la spitalul Suceava, unde focarul de infecție cu noul coronavirus amenință toată zona Moldovei, că a izbucnit altul, și mai mare: cel al transportului lucrătorilor sezonieri români în Germania.
Haos administrativ și totală nepăsare din partea autorităților – asta ar fi concluzia care se desprinde în urma situației prin care au trecut în aceste zile miile de români ce încearcă să-și câștige existența muncind la strângerea recoltei de primăvară a fermierilor germani. Situația putea fi evitată, dacă responsabilii guvernamentali își făceau datoria. Nu și-au făcut-o nici de data aceasta, așa cum nu i-a interesat ce se întâmplă nici cu sutele de mii de români care au venit în țară în februarie și martie și care au fost nevoiți să aștepte la cozi infernale la punctele de trecere a frontierei, ceea ce nu a făcut decât să favorizeze răspândirea noului coronavirus. Acceași indolență au arătat-o autoritățile de la București şi când autoritățile ungare au ținut blocați, timp de două zile, aproximativ 15 mii de români la granița dintre Austria și Ungaria, expunându-i la contaminare. Abia după mai bine de o zi și o noapte de apeluri disperate făcute de conaționalii noștri, guvernanții români s-au sinchisit să facă demersuri pe lângă oficialii de la Budapesta, pentru a permite tranzitarea Ungariei. Revenind la scandalul recent privind românii ce au plecat la muncă în Germania, lucrurile sunt mult mai grave decât au fost prezentate, iar principalii responsabili sunt primul ministru Ludovic Orban și ministrul de Interne, Marcel Vela. Cei doi știau foarte bine că zeci de mii de români urmează să iasă din ţară, pentru că statul german și cel român au semnat, recent, un acord care să le permită lucrătorilor sezonieri să participe la strângerea recoltei de primăvară din Germania. Mai mult, în Ordonanța militară 7 a fost inclus special un articol care permite transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state. „(1) Sunt permise zborurile efectuate de toți operatorii aerieni prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităților competente din țara de destinație’’, se arată în actul normativ. Deci, autoritățile române trebuiau să se asigure că deplasarea lucrătorilor români de la domiciliu până la aeroport se va desfășura cu respectarea normelor privind prevenirea răspândirii epidemiei de coronavirus. Or, guvernanților nu le-a păsat de acest lucru, iar oamenii au fost înghesuiţi în autocare şi transportaţi aşa sute de kilometri. Interesant este şi că însă că pe întregul traseu de acasă până la aeroport, lucrătorii sezonieri nu au ‚’prins’’ niciun filtru de poliție și nu i-a întrebat nimeni de unde vin, încotro se îndreaptă și dacă printre ei nu se află și persoane din localități în care s-a instituit carantina. Să fi fost oare oamenii chiar așa de norocoși că nu au fost opriți de polițiști sau cineva a sugerat ca în acea perioadă autocarele să fie exceptate de la control?! Am putea afla cum au stat lucrurile doar dacă în dosarul penal deschis la Cluj-Napoca în acest context vor fi extinse cercetările și la alte niveluri. Cert este că după ce și-au dat seama că sunt direct responsabili de toată debandada, atât premierul cât și ministrul de Interne au încercat să aunce vina pe aerogara din Cluj-Napoca și să vitupereze la adresa conducerii aeroportului. O reacție după rețeta clasică potrivit căreia cea mai bună apărare e atacul. Or, o asemenea atitudine de a nu recunoaște că ești răspunzător de anumite nereguli și a încerca să cauți țapi ispășitori în altă parte este total incompatibilă cu funcțiile publice publice. Iarăşi se aplică soluţia cu acarul Păun?

Articole din aceeasi categorie