Telefonul Vârstnicului: 3.133 de apeluri înregistrate în perioada stării de urgență

Circa 900 de persoane au beneficiat, în perioada stării de urgență, de consiliere, îndrumare, informații practice sau sprijin emoțional oferite de Telefonul Vârstnicului 0800 460 001, printr-o echipă specializată.

În perioada 16 martie – 14 mai 2020, Telefonul Vârstnicului – singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială dedicată seniorilor din România – a înregistrat zilnic de cinci ori mai mulți apelanți noi și un număr dublu de interacțiuni, comparativ cu perioada anterioară – informează Fundația Regală Margareta a României (FRMR).

„Cele 3.133 de interacțiuni cu persoane din toată țara au relevat problemele cu care se confruntă vârstnicii și importanța serviciilor sociale dedicate persoanelor vârstnice, care răspund unor nevoi existențiale ce nu se opresc la 15 mai. (…) În cele 8 săptămâni, Telefonul Vârstnicului a identificat și cartografiat în timp real nevoile urgente exprimate de vârstnici din toată țara. Aproape jumătate dintre cei care au apelat la Telefonul Vârstnicului sunt oameni care locuiesc singuri (43%). Din totalul apelanților, 69% sunt femei. Când vine vorba de mediul din care apelează, 74% sunt din orașe mari, inclusiv București, știut fiind că în mediul urban singurătatea este mai accentuată” – se precizează într-un comunicat al FRMR.

Conform sursei citate, principalele motive pentru care cei mai mulți dintre vârstnici au apelat linia specială sunt „despre cum pot să obțină ajutor material – alimente, medicamente, produse igienico-sanitare -, informații referitoare la servicii publice în perioada pandemiei, cumpărături livrate acasă, îngrijire și sprijin practic la domiciliu, dar și informații medicale”. Noile tipuri de solicitări adresate în perioada menționată se referă la facilitarea cumpărăturilor și consiliere psihologică prin telefon.

“În contextul pandemiei, am observat că s-au accentuat sentimentele de izolare, de neputință sau de inutilitate. Stările predominante au fost cele de disconfort, anxietate sau deprimare, dar și acutizarea simptomelor specifice tulburărilor pre-existente”, declară Ioana Bejan, psiholog la Telefonul Vârstnicului.

Pentru a răsunde tuturor solicitărilor și a oferi sprijin emoțional sau consiliere psihologică, echipa Telefonul Vârstnicului – compusă în mod curent din 3 specialiști în asistență socială și 15 voluntari care ajută la alinarea singurătății -, a fost extinsă, în contexul numărului record de apeluri, prin prestația part-time a 6 psihologi și alăturarea altor 8 psihologi în echipa de voluntari.

Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08:00 – 20:00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00. Linia poate fi accesată și de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă în care se află o persoană în vârstă.

De la lansarea proiectului, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 41.000 de interacțiuni telefonice, inițiate de aproape 8.100 de apelanți unici – precizează sursa citată. Telefonul Vârstnicului a fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistență Socială din România la Gala Societății Civile din 2019.

Proiectul este susținut, în 2020, prin finanțare din partea Hochland România și a Fundației Vodafone România, precum și din donații individuale.

M. T.

Articole din aceeasi categorie