STS: Scădere a apelurilor non-urgente la 112

Numărul apelurilor la Serviciul de urgență 112 a scăzut, în primele șase luni ale acestui an, cu 14,33%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cetățenii au sunat mai responsabil la numărul 112, apelurile non-urgente fiind în scădere cu 18,31% în comparație cu perioada similară din 2019 – informează Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), administratorul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU).

Conform statisticilor STS, din totalul de 4.896.707 apeluri înregistrate în perioada ianuarie – iunie a.c., 2.669.464 apeluri au reprezentat urgențe (54,52%), iar 2.227.243 au fost apeluri non-urgente (45.48%). „Cu toate că în ultimele luni țara noastră s-a confruntat cu pandemia de COVID-19, este remarcabil că, și în acest context, numărul de apeluri non-urgente a scăzut, ceea ce demonstrează că cetățenii au înțeles importanța apelării responsabile a numărului unic de urgență” – arată STS. Aceeași sursă precizează, însă, că sunt și județe unde ponderea apelurilor non-urgente este foarte ridicată: Gorj (65,90%), Harghita (64,21%) și Mureș (61,49%).

La nivel național, cele mai multe apeluri sunt preluate de operatorii STS din cadrul Centrului 112 București-Ilfov – 747.518 apeluri. Pe locul al doilea, ca număr al apelurilor efectuate de cetățeni la numărul de urgență 112 se situează județul Iași, cu 228.082 apeluri – dintre care 64,19% au fost apeluri de urgență, iar pe locul al treilea, Constanța, cu 198.609 apeluri, dintre care 47,89% au reprezentat urgențe.

Cele mai multe dintre apeluri au fost transferate de operatorii STS către: Ambulanță – 54,03% (1.770.037 apeluri), Poliție – 23,29% (762.853 apeluri), ISU-SMURD – 17,70% (579.682 apeluri), Jandarmerie – 4,33% (141.972 apeluri) și alte agenții – 0,65% (21.269 apeluri).

În contextul pandemiei de COVID-19, operatorii STS au preluat 70.338 de apeluri prin care cetățenii semnalau simptome ale virusului, faptul că s-au întors din zone de focar, au intrat în contact cu persoane confirmate pozitiv sau că au cunoștință de încălcări ale restricțiilor stabilite de autorități. În foarte multe cazuri, cetățenii au sunat la numărul unic de urgență 112 pentru a afla informații despre noul coronavirus, fără a avea urgențe reale. În acest sens, STS reamintește că a fost operaționalizat numărul TelVerde – 0800.800.358, linie telefonică alocată strict pentru informarea cetățenilor despre COVID-19.

„Conform noii legislații adoptate la sfârșitul lunii martie a.c., apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 la 200 de ore de activități în folosul comunității, iar alertarea falsă a agențiilor de intervenție se sancționează cu amendă de la 2.000 la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 la 400 de ore de activități în folosul comunității” – atenționează Serviciul de Telecomunicații Speciale.

M. T.

Articole din aceeasi categorie