Salvați Copiii: E nevoie de intervenție rapidă pentru copiii excluși din educația online

Salvați Copiii România avertizează asupra agravării riscului de excluziune socială a copiilor vulnerabili, în condițiile în care aceștia au avut acces îngreunat sau nu au putut participa defel la școala online.

Organizația atenționează că, la nivel național, în acest moment, aproximativ 250.000 de elevi nu au acces la tehnologie și, deci, nu pot desfășura cursuri online, potrivit estimării făcute chiar de ministrul Educației, Monica Anisie.

„Este vorba despre copii care au fost puși într-o situație critică de marginalizare și inechitate socială. În vreme ce colegii lor de clasă au participat la orele online, cei vulnerabili și fără acces la tehnologie au fost pur și simplu omiși din procesul educațional. Pentru dezvoltarea lor psiho-socială, acest lucru este o traumă”, declară Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România.

Pentru o intervenție cât mai eficientă, care să corecteze decalajele, Salvați Copiii România solicită Guvernului și autorităților locale ca, în perioada verii, „în funcție de evoluția pandemiei și de redefinirea restricțiilor sociale”, să poată fi organizate cursuri de recuperare cu grupe mici de copii, în spații cu destinație educațională. Totodată, organizația recomandă utilizarea sumelor destinate programului „Cornul și laptele” pentru achiziționarea de alimente pentru copiii vulnerabili și utilizarea microbuzelor școlare pentru transportul alimentelor către familiile copiilor.

„Potrivit datelor din teren, 42% dintre cei mai vulnerabili 2.300 de copii de vârstă școlară incluși în programele de suport Salvați Copiii nu au avut acces la cursurile online în perioada care s-a scurs de la închiderea școlilor, din cauze complexe, în mare parte din cauza lipsei echipamentelor necesare (tabletă/ computer/ telefon inteligent propriu) sau a conexiunii necorespunzătoare la internet, dar și a lipsei organizării sau a organizării deficitare de cursuri de către cadrele didactice. Astfel, sub 20% dintre familiile asistate în programele organizației au acces la echipamente precum tabletă sau computer, pentru învățarea online. Mai mult decât atât, pentru mulți dintre copii computerul, tableta sau telefonul inteligent nu este folosit în exclusivitate, copiii fiind nevoiți să împartă echipamentele cu alți frați de vârstă școlară, ceea ce înseamnă că nici unul dintre copii nu poate avea o prezență constantă la lecțiile online, fapt care produce sincope în procesul de învățare” – arată Organizația Salvați Copiii România.

Organizația atenționează și că 10% din familii nu au acces deloc la internet, iar pentru aproape 40% traficul de date insuficient a împiedicat conectarea tuturor copiilor din familie. În ceea ce privește cadrele didactice, conform unui studiu realizat în aprilie 2020, 17% dintre respondenții la cercetare apreciază că accesul la materiale educaționale pentru învățarea la distanță/ online este „destul de redus”.

Președintele executiv Salvați Copiii România”, Gabriela Alexandrescu, consideră că este „imperios necesar” să corectăm situația, educația fiind „un drept universal”. În acest sens, până în 15 iunie a.c., organizația activează un mecanism special de suport educațional și incluziune socială pentru copiii vulnerabili, lansând un apel pentru ca 2.000 de copii să poată beneficia de acces constant și exclusiv la o tabletă conectată la internet și care să aibă instalate programele prin care se desfășoară lecțiile online. „Echipele Salvați Copiii România vor oferi suport pentru dezvoltarea abilităților de folosire a tehnologiei și utilizare sigură a internetului, atât pentru copii, cât și pentru părinți/ reprezentanții legali. Totodată, 120 de profesori vor fi pregătiți prin cursuri speciale, pentru a putea lucra apoi online cu acești copii” – precizează organizația.

„În funcție de evoluția pandemiei și de redefinirea restricțiilor sociale, pedagogii din programele educaționale Salvați Copiii vor opta pentru organizarea unor cursuri de vară, pentru ca toți copiii să poată recupera lunile de absență școlară, în paralel cu organizarea unor lecții intensive online, după ce toți copiii vor avea acces la acestea, în așa fel încât să recupereze decalajele și să fie reintegrați unui proces educațional firesc în anul școlar următor” – precizează Anca Stamin, director de programe Salvați Copiii.

Pentru achiziționarea tabletelor care să ajungă la cât mai mulți copii în risc este nevoie de solidaritate și donații. Astfel, companiile care doresc să susțină activ accesul copiilor vulnerabili la educație pot contribui la fondul special creat pentru aceștia la Banca Comercială Română –  RO78RNCB0071011434790035. Totodată, Salvați Copiii România pune la dispoziția tuturor celor care vor să corecteze situația injustă de excluziune socio-educațională numărul de SMS 8847 – text SALVEZ (4 euro – donație singulară). Donații online se pot face accesând www.salvaticopiii.ro/coronavirus/sustinerea-copiilor-vulnerabili.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie