Protecţia Consumatorilor Cluj: „Atenţie la promoţii!”

O acţiune de control desfăşurată în urma unei reclamaţii a evidenţiat, în cadrul unui hipermarket, practici comerciale incorecte, concretizate în acţiuni înşelătoare, menite să inducă în eroare consumatorii şi să-i determine să ia decizii de tranzacţionare pe care în cunoştinţă de cauză nu le-ar fi luat – atenţionează comisarul şef al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, Mircea Radu.

Potrivit acestuia, un hipermarket derula promoţia „Garanţia celui mai bun preţ” pentru jucării şi anumite categorii de produse, materialele publicitare menţionînd „dacă găsiţi în alta parte mai ieftin, plătim de 10 X diferenţa”, iar consumatorii fiind invitaţi să consulte regulamentul aflat în magazin, la serviciul relaţii clienţi.

Un cetăţean, „văzînd preţul unei jucării mai ridicat decît cel al jucăriei identice pe care o cumpărase cu o oră în urmă de la un alt hipermarket, a adus la cunoştinţa reprezentanţilor operatorului economic că doreşte să beneficieze de garanţia celui mai bun preţ, prezentînd totodată şi bonul de achiziţie a produsului de la alt magazin. Pentru confruntare, angajaţii au solicitat consumatorului prezentarea jucăriei, interval de timp ce le-a permis modificarea preţului” – precizează Mircea Radu, menţionînd totodată că cetăţeanului, petentului adică, nu i-a fost pus la dispoziţie regulamentul promoţiei, ci doar procedura internă, valabilă pentru angajaţii operatorului economic, „situaţie regăsită şi pe parcursul acţiunii de control”.

„În lipsa unui regulament şi avînd în vedere sloganul «dacă găsiţi în altă parte mai ieftin, plătim de 10 ori diferenţa», angajaţii au refuzat acordarea «garanţiei», motivînd că pentru a beneficia de această facilitate trebuie ca produsul să fie achiziţionat chiar de la hipermarketul în cauză, lucru asupra căruia consumatorul nu a fost informat în niciun fel” – arată Mircea Radu.

În cadrul aceluiaşi control, au fost găsite şi alte „neconformităţi”. Între acestea, Mircea Radu aminteşte existenţa la comercializare a unor pachete promoţionale, în care unul din produse era „gratuit”, informaţia referitoare la gratuitate dovedindu-se însă falsă, la verificarea produselor ce intrau în componenţa ofertei. De asemeni, pe unele pachete promoţionale era aplicată o etichetă – „Ofertă Specială – 25%”, nefiind menţionat preţul vechi şi cel nou, rezultat în urma aplicării reducerii de 25% şi nefiind menţionat dacă reducerea se aplică la preţul unui produs sau la preţul întregului pachet.

Operatorul economic a fost sancţionat contravenţional cu amendă în valoare de 30.000 lei şi s-a propus încetarea practicii comerciale incorecte.

„Prin informaţiile false, ambigue, incomplete oferite consumatorilor atît în prezentarea generală a promoţiilor, cît şi în materialele publicitare, în informaţiile de la raft şi/sau de pe produse, operatorul economic induce în eroare consumatorii pe care-i determină să ia decizii de tranzacţionare în necunoştinţă de cauză, pe care, în caz contrar, nu le-ar fi luat” – atenţionează Mircea Radu.

Totodată, Mircea Radu atenţionează operatorii economici care derulează campanii promoţionale „să acorde o atenţie sporită informării complete şi corecte a consumatorilor asupra caracteristicilor multiplelor oferte promoţionale existente în aceasta perioadă în magazine, pentru a preîntîmpina inducerea în eroare a consumatorilor şi aplicarea unor sancţiuni drastice din partea reprezentanţilor CJPC Cluj”.

M. T.

Articole din aceeasi categorie