Peste 30.700 de apeluri la Telefonul Vârstnicului 0800 460 001

Telefonul Vârstnicului – prima linie telefonică națională, gratuită și confidențială dedicată persoanelor de peste 65 ani, a înregistrat peste 30.700 de apeluri din octombrie 2015, când a fost lansat, până în prezent. Pe regiuni, cele mai multe apeluri au fost din București, urmate de Transilvania, Moldova, Muntenia, Oltenia, Dobrogea și Banat.

„Din analiza celor peste 30.700 de interacțiuni telefonice, inițiate de aproape 6.000 de persoane, reiese că 45% dintre vârstnicii care apelează la acest serviciu locuiesc singuri. Mai mult de 70% dintre apeluri vin de la persoane din mediul urban, din toate regiunile țării. Din punct de vedere al suportului solicitat, 47% dintre apelați au cerut diverse informații utile, iar 35% au fost interesați de servicii de îngrijire la domiciliu sau de sprijin emoțional și socializare” – informează Fundația Vodafone, care finanțează, prin programul Connecting for Good, acest proiect de consiliere socială al Fundației Principesa Margareta a României.

Consilierii sociali care lucrează pentru acest serviciu oferă apelanților sfaturi practice, îndrumare către instituții specializate din comunitatea lor sau soluții pentru a suporta mai ușor singurătatea. „Una dintre concluziile interacțiunilor cu persoanele de peste 65 de ani este că actorii principali care limitează accesul acestora la informație sunt izolarea și discriminarea socială, migrația accentuată a familiilor tinere și dificultățile de adaptare la mijloacele moderne de comunicare” – precizează sursa citată.

Dintre cei care folosesc în mod frecvent Telefonul Vârstnicului, peste 500 de persoane au avut nevoie de socializare și au apelat la Serviciul de Reapelare Săptămânală, operat de 50 de voluntari specializați. Un alt serviciu complementar este TeleClubul Seniorilor, dedicat celor care nu au posibilitatea să participe la un club al seniorilor în comunitatea locală, fie pentru că acesta nu există, fie pentru că ei nu se pot deplasa. Prin TeleClubul Seniorilor, aceștia pot să se conecteze și să discute cu alți vârstnici.

Proiectul Telefonul Vârstnicului, dezvoltat de Fundația Principesa Margareta a României, cu sprijinul Fundației Vodafone România, vine ca „răspuns la problema îmbătrânirii populației, fenomen în creștere atât la nivel mondial și european, cât și la nivel național”. Conform inițiatorilor proiectului, pe lângă problemele financiare și cele medicale, categoria de populație cu vârsta de peste 65 ani „întâmpină două mari probleme: singurătatea și accesul limitat la informație”, cauzate „atât de fenomenele sociale de izolare și discriminare a persoanelor vârstnice, cât și de migrația accentuată din ultimii ani a familiilor tinere”. În plus, „maladiile moderne, precum cancerul, fac multe victime în rândul populației tinere, lăsând vârstnicii fără copii, rude sau prieteni (grup de suport și sursă de informare) și contribuind la izolarea socială a acestora”. De asemeni, accesul limitat la informații este cauzat și de incapacitatea vârstnicilor de informare prin mijloace moderne și inadaptarea la societatea comunicațională actuală.

Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit, de luni până vineri, între orele 08:00 – 20:00, și sâmbăta, între 08:00 – 16:00. Linia poate fi accesată și de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situație dificilă în care se află o persoană în vârstă.

M. TRIPON

Articole din aceeasi categorie