Apel pentru ca serviciul 112 să poată funcţiona şi pentru persoanele cu deficienţe de auz şi de vorbire

Asociaţia 1 Iunie 2001 face un apel către toţi cei care pot ajuta ca serviciul 112 să poată funcţiona şi pentru persoanele cu deficienţe de auz şi de vorbire.

Asociaţia atrage atenţia, prin intermediul unui comunicat de presă, că două proiecte premiate la Gala Numar-urgentaSocietăţii Civile, apreciate de premierul Victor Ponta printr-o scrisoare de felicitare, ”pot muri astăzi, impactul fiind unul negativ asupra a 22.000 de surdo-muţi”, din cauza lipsei fondurilor necesare.

”Apelul nostru a fost şi rămîne un semnal de alarmă pentru cei care ne pot ajuta, cei care pot face ca serviciul pentru apeluri de urgenţă 112 să poată funcţiona şi pentru cei fără glas. Apelurile surdo-muţilor sînt preluate de interpreţii autorizaţi ai asociaţiei şi de fiecare dată am ajuns în acelaşi timp cu ambulanţa la locul unde se afla persoana cu deficienţe de auz şi de vorbire, pentru a traduce echipajului de intervenţie problemele acesteia. Împreună sîntem mai puternici, societatea funcţionează mult mai bine în echipă, dezvoltarea parteneriatului public-privat există, însă nu există sursa financiară pentru ca acei peste 22.000 de cetăţeni surdo-muţi să poată apela gratuit la serviciul 112”, se precizează în comunicatul organizaţiei.

Asociaţia 1 Iunie 2001, împreună cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ”Neron Lupaşcu” Buzău, a iniţiat în februarie 2010 primul program educativ pentru persoane cu deficienţe de auz şi de vorbire. Urmare a multor situaţii identificate în perioada 2008-2010 de către specialişti şi profesionişti în comunicarea prin limbajul semnelor, s-a format prima echipă din România de preluare a apelurilor de urgenţă de la surdo-muţi prin telefonia video şi transferarea cazurilor către dispeceratele 112. După 3 ani de investiţii, în noiembrie 2011, s-a semnat prima colaborare cu Ministerul Muncii şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

”Proiectul a prins contur în cîteva judeţe şi am încercat să fim, non stop, la dispoziţia celor fără auz şi comunicare verbală prin cîteva telefoane şi cîţiva angajaţi. Parţial, am fost susţinuţi cu aparatura necesară, abonament la telefoane şi plata unor salariaţi. În anul 2011 s-a lucrat la baza de date din care s-a identificat, cu fiecare direcţie generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, numărul real de persoane care au deficienţe de comunicare verbală. Împreună cu profesionişti din Serviciul de Telecomunicaţii Speciale am găsit soluţii tehnice pentru ca apelurile surdo-muţilor să poată ajunge şi să fie înţelese în dispeceratele 112”, se arată în comunicatul asociaţiei.

Potrivit sursei citate, numărul beneficiarilor a crescut, dar bugetul este prea mic pentru plata susţinerii la nivel naţional a acestui proiect. Legislaţia există, dar nu este creată forma legală de plată a interpreţilor autorizaţi, informează asociaţia.

”Mai mult, un surdo-mut, din ajutorul acordat de stat de 234 de lei, nu-şi poate cumpăra un telefon prin care să poată face şi apeluri video în caz de urgenţă şi nici nu poate suporta costul unui abonament”, explică reprezentanţii organizaţiei.

Articole din aceeasi categorie