Revoltă în Munţii Apuseni

camioane lemneDupă ce au văzut că toate autorităţile statului nu pot opri tăierile ilegale de pădure, sătenii din Măguri Răcătău şi Mărişel au ales să lupte singuri împotriva celor care exploatează ilegal lemn în zona de nord-vest a Munţilor Apuseni. Aproximativ 200 de săteni s-au adunat luni seara şi au blocat două camioane care transportau ilegal lemne din pădurile de pe raza comunelor lor.

Oamenii Măguri Răcătău şi Mărişel spun că au ajuns la capătul răbdării din cauză că nu au dreptul nici măcar la un metru cub de lemne în timp ce firmele Volvo Forest şi Crinel Forest coboară zilnic sute de metri cubi de buşteni pentru a-i vinde unui procesator de lemn din Sebeş.

Localnicii din Mărişel spun că au ieşit luni seara pentru a opri două camioane ale celor două firme încărcate cu peste 60 de tone de buşteni, însă patronii societăţilor au auzit de demersul lor şi i-au direcţionat pe şoferi spre Măguri Răcătău. Mărişenii revoltaţi le-au cerut ajutorul sătenilor din Măguri Răcătău pentru a-i bloca pe transportatori. Astfel, camioanele au fost oprite chiar în faţa postului de poliţie din Măguri Răcătău, oamenii anunţînd Inspectoratul Teritorial Regim Silvic şi Vînătoare, Poliţia Economică şi DNA. În cursul dimineţii de ieri la faţa locului au sosit echipe de cercetare pentru a vedea în ce condiţii a fost tăiată pădurea. Oamenii spun însă că poliţiştii şi inspectorii silvici au fost puşi pe pistă falsă, fiind duşi într-o zonă unde s-au făcut tăieri legale şi nu în zona din care s-au încărcat buştenii de pe cele două camioane. Sătenii susţin că s-a reuşit direţionarea greşită a anchetatorilor pentru că în spatele transportului de lemne d eluni seara s-ar şeful de district silvic, Călin Bîlc. De altfel, unul dintre şoferii opriţi luni seara a recunoscut că una dintre maşinile de transport material lemnos este deţinută de acest Călin Bîlc.

Localnicii susţin că Bîlc are în subordine mai mulţi pădurari, dar are legături şi cu transportatorul de material forestire, firma Volvo Forest.

Pentru a ajuta la aflarea adevărului, în cursul zilei de ieri aproximativ 200 de săteni zona Mărişel şi Măguri Răcătău s-au adunat în cătunul Dobruş să le indice autorităţilor zona din care transportă lemne firmele Crinel Forets şi Volvo Foret şi în ce condiţii exploatează pădurea. ‘’Stăm aici pînă termină controlul din zona în care au fost puşi pe pistă falsă. Vrem să-i ducem să vadă ce dezastru s-a făcut mai sus de Dobruş. Dacă nu vor să vină o să le arătăm ce scrie pe Crucea lui Iancu de la Fîntînele: <<Ori punem pumnul în piept furtunii, ori pierim!>>. Camioanele au fost încărcate azi-noapte, pe furiş, în pădure şi urmau să plece la Sebeş. Nu au fost marcate şi nici nu au avut acte. Am auzit că au început să marcheze buştenii încărcaţi în maşini după ce au fost oprite în Măguri Răcătău. Tot atunci a sosit şi o maşină pentru a aduce acte şi avize. Cînd au fost controlate pentru tonaj, s-a constata că fiecare avea mai mult cu peste 10 tone decît e limita admisă’’, a afirmat unul dintre localnicii revoltaţi.

Din informaţiile vehiculate ieri se pare că procurorii DNA Cluj încearcă să elucideze afacerile cu lemne din Apuseni, iar în cursul zilei de azi au urma să fie audiat Călin Bîlc. Scandalul vine la o săptămînă după ce Traian Mariş, şeful Direcţiei Silvice Cluj a fost arestat pentru luare de mită.

În ultimii ani, pădurile din judeţul Cluj, în special cele din zona Mărişel, Măguri Răcătău şi Beliş au fost supuse unor defrişări sălbatice prin care responsabili silvici, politicieni şi alţi potentaţi fără scrupule şi fără măsură au făcut zeci de miliarde. Aceste tăieri necontrolate au dus la schimbări climaterice şi au determinat inundaţii în multe zone. Peisajul în acest zone este unul de-a dreptul selenar. Versanţii munţilor au fost luaţi la rînd şi defrişaţi, fără ca cineva să fie tras la răspundere. În prima fază s-au tăiat copaci ajuşi la 80-100 de ani, iar acum cum aceştia s-au terminat s-a trecut la defrişarea pădurilor care au sub sub 30 de ani.

C.P.

Articole din aceeasi categorie