Problema ATV-urilor care devastează păşunile şi pajiştile Apusenilor, adusă în atenţia miniştrilor Constantin şi Plumb

Problema ATV-urilor şi a maşinilor de teren care distrug păşunile şi pajiştile Apusenilor, semnalată recent de ziarul Făclia, a intrat în atenţia parlamentarului PSD Alexandru Cordoş. Acesta, la rîndul său, a cerut ministrului Daniel Constantin, de la  Agricultură şi Dezvoltăre Rurală, şi Rovanei Plumb, ministrul Mediului să găsească soluţii pentru ca proprietarii de terenuri din nord-vestul Munţilor Apuseni, să-şi poată proteja păşunile şi să le menţină utilizabile conform destinaţiei. ‘Parcul Natural Apuseni este situat în partea central-nord-vestică a Munţilor Apuseni, întinzîndu-se pe o parte din masivele Bihor la sud şi Vlădeasa la nord, pe teritoriul administrativ a trei judeţe (Cluj 40%, Bihor 32%, Alba 28%). Parcul Naţional Apuseni a fost înfiinţat prin Ordinul de Ministru 7/1990, urmat, după zece ani, de Legea 5/2000 privind amenajarea teritoriului, Secţiunea a III-a, arii protejate.  Ariile protejate cuprinse în Parcul Naţional Apuseni, precum şi păşunile şi pajiştile din  zonă sînt distruse de cîţiva ani încoace de pasionaţii de curse off-road şi cu motociclete de teren. Fiecare escapadă măreşte aria distrusă, făcînd noi urme pe lîngă cele vechi.

Odată stratul vegetal distrus, urmele devin albie pentru torente, accentuînd astfel degradarea păşunilor şi eroziunea solului. Deasemenea, turiştii care se campează pe păşune creează probleme de mediu, făcînd foc în locuri nepotrivite şi lăsînd grămezi mari de mizerie.  OUG nr. 195/2005, privind protecţia mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006, art. 52, al. 3(d), precizează faptul că: «pe teritoriul ariilor naturale protejate sînt interzise (…) accesul cu mijloace motorizate care utilizează carburanţi fosili pe suprafaţa ariilor naturale  protejate, în scopul practicării de sporturi, în afara drumurilor permise accesului public şi a terenurilor special amenajate». Deasemenea sînt încălcate prevederile Directivei UE nr. 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sălbatice, precum şi ale OUG nr. 57/ 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice. Legea 214/2011 pentru organizarea, administrarea si exploatarea pajiştilor specifică la art. 29, aliniatul (1): punctul e) faptul că circulaţia pe pajişti cu orice mijloace de transport, inclusiv cu atelajele care cauzează deteriorarea acestora,  este interzisă. Pentru păşune, A.P.I.A. acordă subvenţii, obligînd proprietarii să întreţină şi să cureţe terenul. Or, dacă aceste zone vor fi pline cu şanţuri şi urme de ATV şi maşini 4×4, se riscă pierderea finanţării’’, explică Cordoş în interpelarea făcută celor doi miniştri, cerînd totodată lămuriri în legătură cu programele pe care cele două ministere le au în vedere pentru a putea proteja păşunile.

Precizăm că, recent, Făclia semnalat că pasionaţii de curse off-road şi amatorii de enduro, călare pe ATV-uri sau motociclete, distrug de cîţiva ani încoace ariile protejate cuprinse în Parcul Naţional Apuseni, precum şi păşunile şi pajiştile din zona Rîşca-Beliş, fără ca autorităţile să ia vreo măsură. Proprietarii de terenuri susţin că au ajuns la capătul răbdării din cauza acestor vehicule, care, aproape în fiecare weekend şi în perioada de vară, le brăzdează terenurile şi le terorizează animalele aflate la păscut. Printre cei afectaţi de pasionaţii de curse off road şi alte sporturi cu vehicule motorizate se numără proprietarii de terenuri grupaţi în Asociaţia Pastorală Ciunca. Asociaţia reuneşte peste 1.500 de persoane din comuna Mănăstireni şi are în proprietate aproximativ 400 de hectare de păşuni şi păduri în zona Ciunca, aflată între localitatea Beliş şi comuna Rîşca.
C.P.

Articole din aceeasi categorie