Funeralii pentru 114 roboţi-câini

Ritualurile religioase – tămâie şi sutre intonate de călugări – au fost respectate în Japonia, însă persoanele prezente la o ceremonie insolită organizată într-un templu din partea estică a metropolei Tokyo nu şi-au luat adio de la o fiinţă umană, ci de la 114 roboţi-câini, informează AFP.

Aliniaţi în faţa altarului templului Kofukuji din suburbia Isumi (prefectura Chiba), cei 114 roboţi reprezintă modele vechi ale celebrului câine AIBO, o jucărie lansată de Sony în 1999. Ieşiţi din uz şi fără posibilitatea de a mai putea fi reparaţi, ei au fost abandonaţi de proprietarii lor.

Fumul de tămâie a invadat templul, în timp ce un călugăr recită sutre, rugându-se pentru o trecere uşoară în altă dimensiune a sufletelor jucăriilor defuncte.

Singura excepţie de la tradiţie este un mic robot, care este “viu”, explică roboţilor-câini ceea ce îi aşteaptă după ceremonia funerară.

Proprietarii nu sunt prezenţi, însă fiecare dintre ei a transmis o scrisoare ce menţionează numele fostelor animale de companie robotizate şi amintirile trăite alături de ele.

“Mă simt liniştit să ştiu că va exista o rugăciune pentru jucăria mea AIBO”, se afirmă în una dintre scrisori. Un alt proprietar a scris următorul text: “Am plâns când am luat decizia de a-i spune adio. Vă rog, ajutaţi-le şi pe celelalte jucării AIBO”.

Odată finalizate funeraliile, roboţii-câini sunt aşezaţi cu grijă în cutii căptuşite cu folii din plastic cu bule şi transportaţi la sediul A FUN, o companie specializată în reparaţia produselor electronice “vintage”.

Părţile lor care sunt încă funcţionale vor deveni piese de schimb pentru a readuce la viaţă alţi roboţi ce au fost casaţi.

Compania A FUN a organizat aceste funeralii colective şi peste 800 de modele de AIBO au avut deja parte de o astfel de ceremonie.

Conştiinţă

“Sunt multe persoane care ne trimit roboţii lor, pentru că eu cred că acest lucru îi linişteşte să doneze ‘trupurile’ jucăriilor, în loc să le arunce ca şi cum ele ar fi doar nişte maşini”, a explicat Nobuyuki Norimatsu, directorul companiei A FUN.

Bungen Oi, călugărul din templul menţionat, consideră că aceste ceremonii nu sunt deloc absurde. “Esenţa budismului este prezentă în toate lucrurile (…) Chiar şi maşinile au o conştiinţă şi acesta este motivul pentru care practicăm astfel de ceremonii”, a declarat el pentru AFP.

AIBO a fost primul robot de companie capabil să dezvolte o anumită personalitate. Sony a lansat prima generaţie de AIBO în iunie 1999, iar micul robot-câine a cunoscut un succes imediat. Primul lot, alcătuit din 3.000 de exemplare, s-a epuizat în mai puţin de 20 de minute, în pofida preţului ridicat de 250.000 de yeni (peste 1.800 de euro) pentru un exemplar.

De-a lungul anilor, peste 150.000 de roboţi-câini au fost vânduţi de Sony. Însă în 2006, confruntându-se cu dificultăţi financiare, Sony a oprit producţia pentru robotul AIBO. Compania a menţinut deschisă “o clinică” de reparaţii până în 2014, înainte de a o închide şi pe aceasta, lăsându-i astfel pe stăpânii acestor produse fără niciun ajutor în cazul defectării jucăriilor AIBO.

Spre marea uşurare a lor, foşti ingineri ai grupului Sony au preluat ştafeta şi au înfiinţat A FUN.

Deşi compania Sony a prezentat în ianuarie o nouă versiune a celebrului robot-câine AIBO, interconectat şi echipat cu inteligenţă artificială, grupul nipon nu a relansat şi serviciile de reparaţii destinate “strămoşului” din secolul al XX-lea al acestui produs.

Articole din aceeasi categorie