Uniunea Scriitorilor din România * Premiile Filialei Cluj

Opera Omnia pentru Ion Pop

Lume multă, lume bună ieri la Filiala Cluj a Uniunii Scriitorilor din România, prilejul fiind unul mult aşteptat, decernarea premiilor pentru cele mai bune cărţi ale anului 2018.

Opera Omnia şi Cartea anului – Critică răsplătesc personalitatea complexă care este profesorul universitar dr Ion Pop. Cele două premii recompensează activitatea criticului literar (Poezia Românească neomodernistă/2018, Avangardismul poetic românesc, Poezia unei generaţii, Lucian Blaga – universul liric, Lecturi fragmentare, Jocul poeziei, Recapitulări, Pagini transparente, Ore franceze), cea a poetului (Propunere pentru o fântână, Biata mea cuminţenie, Gramatică târzie, Amânare generală; “; potrivit mărturisirii scriitorului: “Am încercat instalarea unui limbaj specific poeziei”), activitatea de traducător (din Paul Ricoeur, Georges Poulet, Jean Starobinski, Tristant Tzara, Eugene Ionesco,…), realizarea ediţiilor critice la scrierile lui Ilarie Voronca, Ştefan Roll, Urmuz, Gellu Naum, Saşa Pană, Mircea Zaciu,…

Cartea Anului – Poezie a mers spre Hanna Bota (Premiul A. E. Baconsky pentru volumul “Imperfecţiunea perfectă”; Hanna Bota se află la primul premiu obţinut din partea Filialei Cluj a USR; o mărturisire: “Viaţa, moartea şi iubirea nu se vor termina niciodată!”; este o carte importantă care deschide apetitul pentru lectură), respectiv Mircea Petean (Premiul George Coşbuc pentru volumul “Nerostitele”; este un poet inconfundabil; “Nerostitele” avem de-a face cu un poem intens, amplu, în care Mircea Petean se caută pe sine cultivând ambiguitatea; ambiguitatea naşte lirism, naşte poezie(.

Cartea Anului – Proză recompnsează doi cunoscuţi scriitori, Florina Ilis (Premiul Liviu Rebreanu pentru romanul “Cartea numerilor”; a fost bătaie mare la premiul pentru proză, pentru că sunt scriitori buni, cărţi foarte bune; Florina Ilis este cel mai serios scriitor al momentului, unul care ştie să zâmbească aş opina eu, şi încă frumos, un zâmbet ce se cere văzut zilnic; este un arhitect al romanelor sale, atentă la fiecare c uvânt, la fiecare frază) şi Horea Poenar (Premiul Pavel Dan pentru romanul “Locuri blânde pentru Aura”).

Cartea Anului – Debut s-a îndreptat spre un tânăr extrem de harnic şi de muncitor, Marius Popa (Premiul Marian Papahagi pentru “Exerciţii de irealizare”; o carte despre formare, despre scris şi devenirea lui în timp, despre formarea unui critic literar).

Premiul Nicolae Drăganu l-a primit scriitorul, criticul şi istoricul literar Constantin Cubleşan pentru “Tribuna şi tribuniştii”, cartea asupra căreia m-am exprimat la timpul apariţiei, carte de căpătâi pentru corifeii Tribunei clujene.

Două au fost premiile pentru minorităţi şi ele au fost obţinute de Gaal Gyorgy şi Vajda Anna Noemi.

Premiile Mongolu au fost patru la număr: Alexandru Baumgarten (Premiul Ştefan Bezdechi pentru traducerea la Aristotel. Fizica), Gabriela Lungu (Premiul Eta Boeriu pentru traducerea la “Tentaţia de a fi fericit” de Lorenzo Marone), Rodica Baconsky şi Alina Pelea (Premiul Henry Jacquier pentru traducerea la “De te duci peste râu” de Genevieve Damas) şi Barazsuly Eta (debut cu “Vacanţă la Kyoto”).

Juriul – Constantina Raveca Buleu/preşedinte, Victor Cubleşan, Andrei Moldovan, Olimpiu Nuşfelean, Răzvan Voncu, Balasz Imre, Karacsonyi Zsolt – nu a avut deloc o misiune uşoară, cărţile lui 2018 fiind bune şi foarte bune, o concurenţă aspră pentru fiecare secţiune în parte.

Nominalizaţi au fost, mi se pare firesc să-i amintesc, Gheorghe Grigurcu, Andrei zanca, Victor C. Măruţoiu (pentru poezie), Constantin Cubleşan, Aurel Codoban, Icu Crăciun, Gabriela Adameşteanu (pentru proză), Ovidiu Pecican, Mircea Popa, Mircea Tomuş, Vasile Voia (pentru critică literară).

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie