Turneul internaţional Stradivarius

Vive La Musique! Reîntâlnire cu violonistul Alexandru Tomescu

joi 9 mai, 19. 00 * Opera Maghiară de Stat Cluj – Napoca

Ne reîntâlnim cu violonistul Alexandru Tomescu, reîntâlnire plăcută, reconfortantă de fiecare dată. Pentru că Alexandru Tomescu ştie cum să – şi ţină auditoriul în priză, să şi – l apropie, să smulgă aplauze la scenă deschisă.

Se impun câteva repere biografice: după studii în Elveţia cu Tibor Varga şi Statele Unite ale Americii cu Eduard Schmieder, Alexandru Tomescu a dorit să demonstreze că muzica clasică este o fereastră spre armonia cu sine şi cu celălalt, o lume deschisă tuturor şi că fiecare merită şansa de a o explora; după o mai mult decât fructuoasă carieră realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées – Paris, Carnegie Hall – New York sau Metropolitan Arts Centre – Tokio, sub bagheta unor Maeştri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, Alexandru Tomescu a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naţionale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private. A înţeles că neconvenţionalul, ca îmbinare între profesionalism şi inovaţie este cheia pentru a atinge publicul larg, drept pentru care a devenit protagonistul unor evenimente–pilot în lumea muzicală românească: a cântat pe Stradivarius într-o staţie de metrou, pentru a dovedi că există o însemnată receptivitate pentru muzica de calitate; a cântat într-o pădure pentru a milita împotriva exploatării iraţionale a domeniului forestier. A cântat în faţa unei case în ruine, pentru a stopa distrugerea clădirilor aflate în Patrimoniul Naţional. A cântat cu scopul adunării de fonduri pentru Asociaţia Nevăzătorilor din România sau pentru protezarea auditivă a copiilor cu deficienţe de auz. Este printre primii artişti care şi-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în oraşe româneşti în care nu există filarmonici. Este suficient ca numele său să apară pe un afiş pentru ca biletele să se epuizeze cu zile întregi înainte de evenimentul respectiv; angajamentul pe care şi l-a asumat în momentul în care a primit vioara Stradivarius Elder – Voicu, în 2007 a fost acela de a familiariza un număr cât mai mare de români cu sunetul splendidului instrument. După o serie aproape neîntreruptă de concerte desfăşurate în România și în lume, numele violonistului și al viorii sale au devenit sinonime perfecte.

Revin la recitalul de joi seara, alături de Alexandru Tomescu fiind Delphine Benhamou (harpă) şi Lari Giorgescu (coregraf şi dansator).

Delphine Benhamou (n. 1985) este un nume binecunoscut în lumea harpiştilor. Studiile le-a făcut la Koninklijk Conservatorium din Bruxelles, la Conservatorul Naţional Superior de Muzică şi Dans de la Paris, un semestru la Hochschule fur Musik und Theater Munchen; este des invitata celebrelor scene de concert Opera Naţională din Paris, Opera Limoges, invitata Filarmonicilor din Strasbourg, Nancy, respectiv radio – France,…, reţinând o activitate artistică intensă, de subliniat.

Pe Lari Giorgescu am avut prilejul să-l vedem la 10 pentru Film, TIFF 2013. Încă din timpul facultaţii, a lucrat ca actor și dansator alături de coregraful Gigi Căciuleanu, la spectacolul OuiBaDa. Cu această ocazie, a întâlnit-o pe Miriam Raducanu, întâlnire care s-a concretizat în spectacolul Poezia visului, după versuri de Emil Botta. Nu este singurul spectacol de top, mai putând fi amintit şi one – man – show – ul construit pe muzica lui Mozart la Eine kleine Nachtmusik. Este actor al Naţionalului bucureştean.

Turneul Vive la Musique! se desfăşoară sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Franţei în România, E. S. Michele Ramis.

Programul serii cuprinde lucrări de George Enescu (‘Baladă’), Bela bartok (‘6 dansuri româneşti’), Camille Saint – Saens (‘Cygane’, ‘Fantaisie op 124’, ‘Introduction et Rondo Capriccioso’), Jules Massenet (‘Mediation’), Sabina Ulmeanu (‘Pas Encore’) şi Maurice Ravel (‘Tzigane’).

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie