Teatrul Naţional Cluj – Napoca

Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”: imagini mentale şi scenice

sâmbătă 2 februarie, 20.00

Ca titlu, romanul lui Camil Petrescu este extrem de ofertant. Mă gândesc acuma la cele scrise de autor şi vă supun atenţiei doar câteva rânduri: Orice lucrare a mea are o creștere arborescentă, adică este într-o dezvoltare continuă, se amplifică ramificându-se pe toate dimensiunile ei […]. Această creștere se face practic în diferite etape, ca o schiță care se amplifică treptat, prin episoade noi adăugate lateral sau intercalate în urmărirea ideii generatoare, din comandamentul unei organicități”. Organicitate care se regăseşte şi în adaptarea scenică propusă de Ada Lupu.

Şi dacă tot am amintit numele Adei Lupu, vă mai supun atenţiei un text, cel semnat de Ştefana Pop Curşeu: “În viziunea scenică a Adei Lupu, frământările conștiinței sublocotenentului Gheorghidiu iau forma unui dialog terapeutic cu Psihologul, personaj inventat, desprins însă și el din carnea eroului camilpetrescian, care îl ajută să privească mai atent în sine însuși și să se confrunte cu cele două dimensiuni copleșitoare ale vieții sale: iubirea și războiul. Această introspecție, gândită aproape cinematografic de regizoare, duce la dedublarea eroului din roman prin prezența scenică a doi actori. Astfel, El este Ștefan Gheorghidiu cel care vorbește, bântuit de un sine prea-plin, un „suflet tare”, așa cum spune Pompiliu Constantinescu, „rătăcit în viață și neadaptat la compromisuri, stăpân pe o minte geometric organizată, dar descompus de asaltul insidios al iubirii”. Celălalt Gheorghidiu e acel Ștefan din trecut care trăieșteultima noapte de dragoste pasională cu Ella, care e măcinat de gelozie, care luptă în tranșee în întâia noapte de război. Sunt două imagini în transparență, ale aceleiași conștiințe intransigente în căutarea absolutului în iubire, care se lovește de realitatea socială a relației de cuplu. Printr-un fel de dedublare psihanalitică și de multiplicare a spațiilor mentale și fizice, toate personajele intră într-un labirint pluridimensional unde se confruntă crezuri, conștiințe, prejudecăți, proiecții, dorințe, frustrări, orgolii, angoase, iubiri și regrete. Concepția scenografică a Iulianei Vîlsan, aliată întregului aparat imagistic video, contribuie organic la transpunerea scenică a unei adevărate vivisecții a conștiinței eroului camilpetrescian”.

Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, dramatizare şi regie Ada Lupu, scenografia Iuliana Vâlsan, muzica Alin Stoianovici, video Lucian Matei, coregrafia Horia Pop şi Ioana Lascu * în distribuţie Sorin Leoveanu, Ramona Dumitrean, Cristian Grosu, Dragoş Pop, Ovidiu Crişan, Petre Băcioiu, Cristian Rigman, Cătălin Herlo, Emanuel Petran, Radu Lărgeanu, Miron Maxim, Romina Merei/Alexandra Tarce, Adriana Băilescu, Matei Rotaru, Cătălin Codreanu

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie