Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca

Se reia Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa!

Întâlnirea cu directorul şi regizorul Tompa Gabor, analiză şi previziuni pentru 2019/2020, a adus o primă mare şi plăcută surpriză. Este vorba despre reluarea Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa, festival organizat la Cluj – Napoca între 20 şi 30 noiembrie 2019. Să tot ai parte de aşa surprize, nuanţate de Tompa Gabor prin câteva date: “Nouă ni s-a propus de la Primărie 300. 000 euro pentru acest festival şi nu am primit deocamdată, decât 70. 000. Avem promisiuni din partea multor instituţii şi a multor oameni de bine, sperăm să fie onorate pentru că dorinţa noastră este de a aduce la Cluj – Napoca opt sau zece teatre membre ale UTE, piese valoroase şi de mare interes ideatic. Sper de asemenea ca până la următoarea noastră îmtâlnire, în septembrie, să vă putem prezenta şi un program concret. Festivalul în sine nu are o temă anume, nici nu ne putem permite în condiţiile de acuma, mai ales că aveam primele certitudini de organizare abia în aprilie. Uniunea Teatrelor din Europa traversează un moment important, cel de a finanţări permanente şi nu numai finanţări pentru proiecte. Ca preşedinte al UTE, organizând festivalul, vreau să văd unde se află UTE la ora actuală, care îi este vizibilitatea, cum îi arată viitorul. Deocamdată, ca preşedinte, am reuşit să reorganizez festivalul şi acesta este deja un pas bun înainte”.

Stagiunea 2019 – 2020 bate practic la uşă, primele spectacole fiind în Festivalul Zilele Culturii Maghaire, Cluj – Napoca, 20 – 21 august. Ca premiere sunt în lucru Lulu de Frank Wedekind (regia Eszenyi Eniko), Mutter Courage de Bertolt Brecht (regia Armin Petras) şi Alice în pat (regia Dorka Porogi).

Ca teatre invitate în Festivalul UTE sutnde amintit Piccolo Teatro di Milano, Teatrul Bulandra, Teatro di Roma, Teatrul Naţional din Nordul Greciei, Sfumato Laboratory Sofia, Teatrul Naţional din Luxemburg, Vigszinhaz Budapesta, Schauspiel Koln, Teatrul Naţional Cluj, Teatrul Nottara,… Până aici e bine. Reuşitele unei stagiuni ţin nu numai de oameni şi talentul lor, ţin şi de bani. Ca să-l citez pe Tompa Gabor: “Suntem acum cu 30, 40% mai puţni decât bugetul aprobat. Avem promisiuni pentru rectificare, sunt însă sceptic. Chiar dacă s-ar încerca revenirea la normal, nu ştiu dacă există şi banii necesari revenirii la normal. Luptele politice consumă timp, consumă şi multe resurse bugetare. Au crescut salariile bugetarilor, este adevărat, dar ne aşteptăm ca pentru buna noastră funcţionare să avem parte măcar de bugetul promis”.

Stagiunea 2018 – 2019

Conferinţa de presă de luni 8 iulie, a pus punct stagiunii trecute, una cu un bilanţ pozitiv pentru Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca, cu toată situaţia gravă prin care trec instituţiile de cultură din România.

Ce înseamnă bilanţ pozitiv? În câteva cuvinte cuvinte înseamnă evenimente în rândul lor figurând spectacole )140 la număr), dintre care opt premiere (Neguţătorul din Veneţia, Las Meninas, Under Construction, Nora, Mercenari – atingerea tandră a lui Corneliu Seghedi, Concord Floral, Iona), programe/proiecte în derulare (cel dedicat tinerilor regizori de exemplu), invitaţi, mese rotunde, lecturi, spectacole în festivaluri naţionale şi/sau internaţionale şi nu în ultimul rând, organizarea celei de a 6 – a ediţii INTERFERENŢE, o stagiune la care au fost 28. 358 de spectatori.

Spectacolele s-au bucurat de apecierile presei de specialitate, multe dintre ele fiind nominalizate sau câştigătoare de premii, ajung să amintesc faptul că Tompa Gabor a primit Premiul UNITER pentru regia la Neguţătorul din Veneţia.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie